Изпълнителният директор на БУЛЯРД Боян Бойков: Никога няма да бъде както е било

Днес във Варна се проведе международен семинар на тема  „Модерни методи за проектиране в корабостроенето с CATIA Shipbuilding”.

Събитието се организира от Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт (БНАКК), Dassault Systemes и Хайкад Инфотек ЕООД.

Повече от 50 специалисти от различни фирми участваха в семинара. На събитието присъстваха представители от България, Франция и Турция.

Деловата част на форума (от 13.30 до 18.00 часа) включваше презентации на важни теми и новости за корабостроенето и кораборемонта като: модерни методи в корабното проектиране; софтуерни решения за корабно проектиране; моделиране на корабни форми – моделиране на корпуса, корабни изчисления, вътрешно обзавеждане, основно разпределение; проектиране на корабни корпуси (функционално ориентирано проектиране, водоизместимост, якостен анализ, конструиране на детайли и възли, подготовка на производството); проектиране на корабни инсталации (опроводяване, окабеляване, конструиране на отделни детайли, автоматична проверка за колизии, създаване на производствена документация; управление на съвместни проекти.

Председателят на Контролния съвет на БНАКК и управител на „Кеппел ФЕЛС Балтек“ Людмил Стоев, заяви че основното предизвикателство е в управлението на тези проекти. Той изрази надежда в близките години моделирането да се извършва с 3D и 4D технологии.

По думите на Стоев, основната конкуренция към момента идва от Азия и по-специално – Китай. „Нашият отговор са високите технологии и новите разработки“, коментира той. Целта е Европа да се завърне на пазара на корабостроенето, смята Стоев.

По мнение на Константин Йосифов – директор на „Център по хидро и аеродинамика“ към БАН, основен проблем е липсата на човешки ресурси. Той апелира за бързо включване на двата технически ВУЗ-а във Варна – Технически университет и ВВМУ в процесите по усвояване на тези технологии.

Председателят на Асоциация „Малки кораби и оборудване” и управител на проектантската фирма „Нитра” ЕООД Николай Трънулов изрази мнение, че с тези технологии „отнемат“ творчеството от корабостроенето. По негово мнение творческият дух не трябва да се губи.

Веднага бе посочена разликите в позициите – Людмил Стоев заяви, че от корабостроенето трябва да се правят пари, а не изкуство.

В отговор на журналистически въпрос Стоев коментира, че проблем на образователната система е липсата на средни кадри, които да се развиват в този сектор. „Това не е проблем на бизнеса“, категоричен бе той.

Франсоа Матьо от Dassault Systemes, в отговор на въпрос заяви, че през последните години „може би Европа е нямала политика за корабостроенето“. По негово мнение това е било съпроводено с правителствени програми в няколко европейски страни – Италия, Испания и Франция.

Държавата „с една дума прави – нищо“ за корабостроителната индустрия в България. Това заяви изпълнителният директор на „Булярд – Корабостроителна индустрия” ЕАД и заместник председател на УС на БНАКК – Боян Бойков. Според него досега всичко се е рушило и е било в застой, а основната причина за отдръпването на държавата е, че корабостроителниците вече са частни.

Съседите са напред, стана ясно от думите на Бойков. „В Турция и Румъния, не включвам Гърция – нещата тръгват“, коментира Бойков.

По думите му вече се работи по въпроса – държавата да бъде съпричастна с корабостроителната индустрия. „Постигнахме (БНАКК) някои успехи“, сигурен е Бойков.

В отговор на журналистически въпрос той заяви, че преговорите за създаване на гаранционен фонд – продължават.

„Никога няма да бъде това, както е било“, завърши Бойков.

maritime.port.bg – Технологии

Последни новини

Последни новини

Силна конкуренция, слаба реколта и COVID-19: причините за спада на товарооборота в Пристанище Варна

Силният конкурентен натиск от частните пристанища, слабата зърнена реколта и пандемията от COVID-19 са сред причините за намаляване товарооборота на държавния пристанищен оператор