„Калиакра“ навършва 30 години

Представят юбилейна пощенска марка днес

Дни преди старта на най-прочутата морска регата “Тол Шипс” във Варна славната българска учебна баркентина “Калиакра” ще отбележи 30 години от спускане на вода и вдигане на българския флаг.

По този повод днес в 12 ч. на борда на ветрохода, чиито стопанин е Български морски квалификационен център (БМКЦ) ще бъде валидирана юбилейна пощенска марка. На тържеството ще присъства кръстницата на “Калиакра” Лидия Славова, поканени са и всички бивши капитани на кораба. Министърът на транспорта Данаил Папазов, както и депутатът Борислав Гуцанов също ще уважат събитието.

През всичките 30 години българският ветроход прославя страната ни по света. Прекосяването на Атлантическия океан, участието в множество международни регати, приемането на борда на бележити световни лидери и короновани особи еднозначно определят „Калиакра” като лидер по време на домакинството ни на SCF Black Sea Tall Ships Regatta 2014.

Със старта на първия етап на 3 май „Калиакра” ще направи своето завръщане на световната ветроходна сцена. Последната впечатляваща проява на учебния ветроход бе в изданието на регатата Tall Ships Race Historical Seas през 2010 г.
Командването на баркентината е възложено на кап. Делян Радев, който има многогодишен стаж на борда на „Калиакра”, като е бил старши помощник-капитан на други ветроходи, вкл. и чуждестранни. Повечето от членовете на екипажа са утвърдени фенове на ветроходството и участници в различни регати. След завършването на множество текущи ремонти на 5 април баркентината застана на кея на морска гара Варна, където се провежда преглед и потягане на ветрилата и ще бъдат извършени няколко тренировъчни плавания във Варненския залив.

Подготовката на кораба и тренировъчните плавания ще се провеждат ускорено по строго спазван график до началото на регатата.

По време на отделните етапи от “Тол Шипс” на борда на „Калиакра“ се предоставят и места за пътници, които желаят да почувстват тръпката на морското ветроходство. Местата са продадени на чужденци, като има свободни от резервации каюти единствено за етапа Варна – Новоросийск в периода 2 – 10 май. След приключване на регатата в Констанца за прехода на УВК „Калиакра” до Варна на борда ще бъдат приети за практическо обучение допълнително 20 варненски деца и техните родители, които предварително БМКЦ ЕАД ще извози до Констанца с автобус.
Основен рекламодател и спонсор на „Калиакра” за тази регата е „Параходство БМФ” АД. Активно ще е и участието в регатата на община Варна, като с логото на кандидатурата на града ни за европейска столица на културата 2019 баркентината ще стане посланик на каузата по света.

Стотици капитани са минали първоначалното си морско обучение на “Калиакра”

Корабът е уникален като плавателен съд за българското корабоплаване и родния флаг. През палубата му са преминали своето първоначално морско обучение стотици български капитани и механици. „Калиакра“ е участвал в повече  от тридесет международни регати и е посетил стотици пристанища на Европа, Африка и Северна Америка. Печелил е десетки награди, включително и за най-бърз кораб на флотилията ветроходи. Той е гордостта и символа на българското морячество у нас и зад граница, достойно е представял България пред десетки чужди държавни глави и правителствени ръководители в различни пристанища на света. На палубата му са проведени десетки мероприятия, популяризиращи България, вековните ни традиции, култура и спорт, пред официални държавни лица и представители на големи международни компании от различни страни и сфери на индустрията.

Като единствен представител на Югоизточна Европа във ветроходните среди на света и благодарение на извоювания си авторитет, “ Калиакра“ беше причината за номинирането на Варна като първо и основно Черноморско пристанище – домакин на Регатата за учебни ветроходи „Исторически морета 2010“ като част от Tall Ships регатите, провеждани от 1956 г.

Ежегодно корабът получава множество покани от европейски и американски пристанищни градове за посещение и участие в национални морски празници. Многократно е бил награждаван за приноса си към сближаването на културите и традициите на източна и западна Европа.

Включването в екипажа и плаването под ветрила, възпитава подрастващите в качества като дисциплина, увереност в себе си, самоконтрол и колективизъм, които оставят дълбоки следи в характера им за цял живот.

Всеки младеж, преминал през суровата закалка на ветрохода вдига нивото на своите бъдещи цели и стремежи. Неслучайно този вид обучение на подрастващите, независимо от тяхната бъдеща професионална ориентация, набира все повече и повече привърженици във всички европейски страни и по света като цяло.

След 1989 г. редовно взема участие в международните регатите „Cutty Sark”, а по-късно „Tall Ships Races”, „Stan” , а също и във “Ветрило 89”, „Grand Regata Collumbus 92”. През 2003 г. баркентината участва в снимките на руския филм “Бегущая по волнам” по произведения на Александър Грин. На 28 юни 2005 г. участва в парада по случай 200-годишнината от битката при Трафалгар, където баркентината играе ролята на френската фрегата “Redutable”.

В периода от 2008 г , когато баркентината е прехвърлена в активите на БМКЦ,  до момента на кораба са обучавани над  200 човека от различни националности – немци, англичани, шведи, руснаци, испанци, французи, холандци, португалци и български студенти от ВВМУ и ТУ. През последните години са правени опити за предоставяне на кораба за организиране и провеждане на морски лагери, тийм билдинги, национална кампания „Под ветрилата на „Калиакра“ и други активни форми за приобщаване на деца и младежи към морската идея.

Построена е в Полша

С нарастването на българския търговски флот се появява все  по-голяма нужда от добре подготвени специалисти. Нарастналите финансови възможности на България дават възможност да се реализира мечтата на поколения български моряци страната да има собствен модерен учебен ветроход. През 1981 г. СО „Воден транспорт“ (сега Параходство „Български морски флот“) взема решение да се възроди практиката за подготовката на корабоводителски кадри за българския търговски флот, пише сайтът за международна история “Вимпел”. След обстойни проучвания е поръчан такъм кораб в Полша, където в корабостроителницата „Ленин“ в Гданск има вече построена учебна баркентина „Погория“. Тм се подготвя за строеж и следващият ветроходен кораб от този тип – „Искра“ (II), за нуждите на полския военноморски флот.

На 23 юли 1982 г. е подписан договор за построяване на учебен ветроходен кораб за България. Строителната документация носи инициала В-79, а ветроходът е първият кораб от този тип, строен за износ. Конструктивната документация на ветрохода получава инициала В.79-II/3 и е дело на колектив от проектно-конструкторско бюро на корабостроителницата „Ленин“ в Гданск и на специалисти от политехническите институти в Гданск и Шчечин с консултант капитан далечно плаване Казимеж Юркевич. Корабът е конструиран и построен съгласно полския корабен регистър – Правила за класификация и построяване на морски яхти за клас PRS*KM yacht. С указ на Държавния съвет на НРБ №1163 от 13 май 1982 г. корабът получава името „Калиакра“.

При разработката на проекта на „Калиакра“ са въведени изменения спрямо базовата конструкция на „Искра“ (II), които имат за цел подобряване на експлоатационните качества на ветрохода. Те засягат по-специално оформлението на кърмата, палубните надстройки, ветрилното стъкмяване и разпределението на подпалубните помещения. Решено е да се постави дървена палуба, което е характерно за учебните ветроходи и създава удобства при работа на палубата.

Учебният ветроход е двупалубен. Корпусът е разделен на пет водонепроницаеми отсека. Корпусът е изцяло заварен от стоманени листове с дебелина 6-8 mm и шпация от 500 mm. Той е изработен по съвременна технология – в закрита зала с кила нагоре. Разкроените и заварени секции са монтирани към кила, над който е разположена дълга водонепроницаема секция, пълна със стоманени блокчета – неподвижен баласт. Кърмата е транцева.

Кормилната уредба е електрохидравлична. Управлението се извършва от хидравлична колонка на открития мостик. Предвидено е и аварийно управление (включително и с румпел). Рулят е балансиран тип NACA.

Котвеното устройство се състои от хидравличен рудан и две 400-kg котви.

Електроенергията се осигурява от два генератора с мощност по 35 kW всеки. Спасителните средства включват две четириместни учебно-ветроходни пластмасови лодки и осем сала в контейнери.

Горната палуба има леерно ограждение. Изработена е от стомана с дебелина на листовете 6 mm и е покрита с тиково дърво с дебелина 25 mm. Палубните надстройки са две. Те са изработени от алуминиева сплав. Едната е зад бизанмачтата, а другата пред гротмачтата. Ходовият мостик е разположен в надстройката зад бизанмачтата. Тук са щурманската рубка, радиорубката, акумулаторното отделение и склад. Помещенията на долната палуба са разчетени за постоянния екипаж и практикантите. Те включват една капитанска и две други едноместни каюти в кърмовата част, девет двуместни каюти, три кубрика за практикантите с по 8, 10 и 12 спални места, каюткомпания, кухня и столова. На борда на ветрохода има условия за провеждане на общи учебни занимания. Всички помещения са обзаведени с необходимите санитарно-битови възли, сервизни помещения и др. Под долната палуба са разположени машинното отделение, складове, хладилни помещения, цистерни за питейна вода. Запасите на ветрохода са 36,9 t вода, 9 t провизии и 27,7 t гориво. Те му осигуряват автономност на плаване до 30 дни без презареждане в пристанища.

“Калиакра” е заложена на стапел на 5 октомври 1983 г. в корабостроителницата „Парижка комуна” в Гдиня. Корпусът е построен в закрито хале по съвременна технология. След завършването му той е пренесен до дока на „Парижка комуна” и е спуснат на вода на 28 януари 1984 г. После е закаран на буксир до корабостроителницата „Ленин” в Гданск, където се завършва дострояването на ветрохода. На 31 май корабът излиза на ходови изпитания, които завършват на 5 юни. На тях „Калиакра” показва отлични ходови качества, достигайки скорост под ветрила до 10 възла. На 29 юни 1984 г. в Гданск при тържествена церемония на кораба се вдига български флаг. „Калиакра” е приет от български екипаж, преминал едномесечно обучение през 1983 г. на полския ветроход „Искра”. Екипажът е подбран сред моряци, имащи ветроходна подготовка (основният състав е от яхтклуб „Капитан Георги Георгиев – порт Варна”). Веднага след това „Калиакра” се отправя на първото си плаване около Европа на път за родината. На 3 август 1984 г. ветроходът е посрещнат тържествено в пристанище Варна.  / Народно дело

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Браншът: Трябва да паднат нормативните пречки пред иновациите в аквакултурите

Над 20 - 30 млн. лева са заделени за аквакултурите през новия програмен период и за тяхното ефективно усвояване са нужни съвременни технологични решения, заяви пред Maritime.bg

Бреговата охрана на САЩ потвърди за инцидент на кораб с български моряци

От окръжния команден център в Сан Франциско на Бреговата охрана (БО) на САЩ потвърдиха в телефонен разговор пред Maritime.bg за инцидент и предстояща медицинска евакуация на