Капитан-лейтенант Добрин Василев: Сплотеност и мотивация срещу вълните и студа

Капитан-лейтенант Добрин Василев е помощник-командир на корвета “Решителни”. Разговаряме с него в качеството му на изпълняващ длъжността командир на кораба в момента, тъй като титулярът е на обучение във военна академия в САЩ. Интервю на Андерей Рангелов,  в-к „Българска армия“.

– Г-н капитан, готов ли е “Решителни” във всеки момент да отплава за изпълнение на бойна задача, ако се наложи?
– Корабът е в състава на Военноморска база (ВМБ) “Варна” и е готов за действие според съответните нормативи. За определеното време екипажът се организира и се заема с изпълнение на задачите.

– Какво е предназначението на кораба?
– “Решителни” е кораб за борба с подводници, но изпълнява и ред други задачи като патрулни функции, охранение на конвои, осигуряване на отговорната зона на ВМБ Варна. Може да се използва за търсене и спасяване на море, както и за контрол на корабоплаването.

-Налагало ли ви се е напоследък да излизате в открито море по тревога?
-За съжаление в последно време се налага на корабите от ВМС да излизат за изпълнение на задачи, най-вече свързани с търсене и спасяване и с контрол на корабоплаването. На “Решителни” не се е налагало да излиза по спешност да изпълнява задачи. Когато всичко е нормално, това не се налага.

– А как протичат обичайните плавания, свързани с учебния процес?
– За моя радост тази година имах възможността да изведа кораба за провеждане на тактическо учение, което беше съпроводено с изпълнение на ред бойни упражнения, стрелби и т. н. Както всички знаят, има ограничения във финансовия ресурс, не само в нашата сфера. Това, разбира се, ограничава и извеждането на корабите на море.

– Имали ли сте някаква неочаквана трудна ситуация с кораба?
– Да, разбира се, ежедневно се налага да се сблъскваме с ред непредвидени ситуации. Но когато екипажът е натрениран и е високо мотивиран, когато е добре подготвен, се справя успешно с трудностите. А всички на кораба са истински професионалисти, от дълго време са на “Решителни”.

– Имате ли достатъчно въоръжение, за изпълнение на задачите?
– Да. При нас проблем н това отношение тяма. С въоръжението всичко е на 100 процента. Разполагаме с пълен боен запас за изпълнение на задачите.

– Изпълнявате ли функции, свързани с бъдещото присъединяване на България към Шенген? Работите ли по тази линия с катерите на МВР?
– Да, разбира се. Обучаваме се действия при опасности, свързани с контрабанда, трафик, това е приоритетното. Корабът се подготвя и по международни документи за участие в ред операции. Така че, когато се вземе решение да се съдейства, да взаимодействие с колеги от други структури, мисля, че екипажът ще се справи.

– На “Решителни” служат ли жени?
– Не, нямаме жени на борда.

– А по принцип как преценявате присъствието на жени във флота, на бойните кораби?
– Разбира се, присъствието на жени не трябва да се отрича, не трябва да се отхвърля. Напротив. Жените могат да намерят своето място в екипажите, своите длъжности и позиции. Те имат качества, които биха им помогнали да се приобщят към екихажа, въпреки някогашната традиция да няма жени на борда. През последните години жените постепенно навлизат в армията, а и на корабите.

– Какви основни качества трябва да притежава военният моряк?
– Той е моряк преди всичко на море. В базови условия върви част от подготовката му. За да може командирът да разчита на екипажа си, всички моряци на борда на кораба трябва да са подготвени, да са добре мотивирани, да са професионалисти. Но всичко става с тренировки в базови условия и на море.

– А какъв екипаж трябва да бъде изграден, за да се изпълняват задълженията и всичко в междуличностните отношения да е наред?
– Без екипажа корабът е само едно съоръжение, което нищо не може да направи. Екипажът е основната единица във военноморския флот. Ако той на е сглобен, ако хората не са сплотени и особено – ако не работят в колектив, нещата ще вървят трудно.
Всичко това е нужно, за да може екипажът да изпълнява нормално и безопасно задачите си. На море условията не са като в базата, не са нормални за живеене. Има понякога лоша метеорологична обстановка, вълнение, вятър, студ и т. н. Всичко това се преодолява със сплотеност и висока мотивация.

Фото Красимир Тодоров

maritime.port.bg – ВМС

Последни новини

Последни новини

Силна конкуренция, слаба реколта и COVID-19: причините за спада на товарооборота в Пристанище Варна

Силният конкурентен натиск от частните пристанища, слабата зърнена реколта и пандемията от COVID-19 са сред причините за намаляване товарооборота на държавния пристанищен оператор