К.д.п. Димитър Димитров: При проблем с договорите първи жертви са винаги моряците

Българският моряк има добро име и се ползва с репутацията на добър специалист. И все пак, кое кара хората над 60 години да продължават да плават по корабите и да стават жертва на недобросъвестни работодатели?

Вече два месеца петима български моряци от кораба „Ина” са в Гърция без документи, без средства за нормално преживяване. Положението им се утежнява в последните дни по думите на близки на моряците, защото няма кой да плати квартирата им в Гърция, няма кой да им даде пари за храна. Близките не знаят в какво те са обвинени. Случаят е показателен за корабоплаването в района на Черно и Източно Средиземно море, където могат да се намерят подстандартни кораби и корабособственици. Не са много случаите в историята на световното корабоплаване, където за „контрабанден товар” задържат екипаж на кораб. По уверенията на старши помощник капитана на кораба, който в момента се намира в гръцки затвор и като че ли единствен има легло и храна (от затвора), товарът цигари е натоварен в Кипър за Албания съвсем законно с документи без участие на екипажа в товароразтоварните операции. Ако това е истина няма никакво основание екипажът да се задържа, но задържането на хората е факт. Те са освободени под гаранция срещу подписка.

Кое буди съмнение. При разговори на близките на моряците с представители на фирмата, наела моряците, собственикът и твърди, че е превел необходимите средства и хората са добре. От друга страна от няколко дни българските моряци спят в нещо като селскостопанска постройка, приютени от българи на работа в Гърция. Къде е истината? Корабът е собственост на офшорна фирма, моряците са наети на работа с договори, където почти няма никакви отговорности за агента по наемането им. Близките на моряците се обръщат към Външно министерство, но и от там действията на нашите официални власти са недостатъчни. На практика един почти ясен случай влиза в един правен абсурд, на което жертва са обикновените хора. Отговорен за кораба и товара юридически е корабособственикът и никой не може да обвинява екипаж на кораб в контрабанда с товар. Въпреки това българските моряци от кораб „Ина” са обвинени в една традиционно морска страна каквато е Гърция. Още повече, че Гърция е и член на ЕС и би трябвало процесуално да няма проблеми и моряците поне да се завърнат в България.

На пръв поглед би трябвало да няма никакви неизвестни – собственик на кораба е българин, моряците са наети от българска фирма, товарът е от пристанище на страна от ЕС, задържането е в пристанище на страна на ЕС. Малката подробност е, че юридическият собственик на кораба е офшорна фирма на Коморските острови и едва ли някой знае, кой е действителният собственик на кораба. Практиката по наемането на екипажи на такива кораби в много случаи е порочна. Търсят се хора, които обикновено са изпаднали в нужда и подписват каквото им се даде само за да бъдат наети и да получат някакво възнаграждение. А товарите, които се превозват, не винаги са законни и сделките – правомерни. При проблем поради слабостта на договорите първи жертви са винаги моряците. Естествено корабособственикът търси вариант с най-малко разходи и процесите продължават докато се намери приемливо от финансова гледна точка решение за собственика и държавата, където е станало нарушението. В случая не е ясно дали въобще има някакво нарушение от самите моряци или хората са изпаднали в правен абсурд. Факт е обаче, че единият от моряците е болен от диабет и му свършва инсулина, друг е със сърдечно заболяване. От чисто човешка гледна точка би следвало българските власти да помогнат на своите граждани след като те са изоставени от своите работодатели. Нещо повече, държавата би следвало да потърси отговорност от работодателя на тези моряци и да предприеме действия този случай да не се повтаря. А по принцип болни хора на пределна възраст ще продължават да плават на подстандартни кораби, принудени от икономическите условия. Въпроси, които чакат отговор, са кой е подписал медицинските свидетелства на част от тези моряци, работодателя им от българска страна регистриран ли е съгласно българското законодателство, заплаща ли необходимите осигуровки и т.н. Най-важното към момента е намирането на начин българските моряци незабавно да бъдат върнати в България. Ясно е, че гръцката страна може да получи доказателства, че при необходимост тези хора могат да бъдат намерени и да им бъдат взети свидетелски показания. Всякакви други действия могат да доведат до допълнително влошаване на здравословното състояние на част от тези моряци и необратими за здравето и живота им процеси. В момента тече подписка в подкрепа на моряците и се създава дарителска сметка за набиране на средства за издръжката на задържаните моряци в мястото на задържането им, заплащане на адвокатските услуги по защитата и връщането им в България.

к.д.п.Димитър Димитров – председател на Българската асоциация на морските капитани (БАМК).

Източник: Днес+

Последни новини

Последни новини

Доставяме високоспециализирани средства за отстраняване на експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на