Правителството на ГЕРБ забравило за морското спасяване

Това обявиха във Варна представители на три морски неправителствени организации по време на пресконференция „Състояние на морското спасяване в българския отговорен район„. На нея присъстваха к.д.п. Никифор Герчев (БУЛСАР), к.д.п. Богдан Богданов (БМК), инж. Иван Велков (Моряшки профсъюз) и инж. Николай Димчев – бивш механик на спасителен кораб „Перун“. Сред гостите бе и к.д.п. Пламен Бонев- ръководител на морския координационно- спасителен център.

Организаторите за пореден път припомниха историята на спасителен кораб „Перун“. Изведен от предназначение през 2006г., отдаван под наем, по думите на представителите на морските НПО-и „на чиста схема“, прехвърлен от ИА „Морска администрация“ към ДП „Пристанищна инфраструктура“, а в момента в окаяно състояние и оставен без никаква поддръжка.

По думите на инж. Велков, новото правителство не е поело необходимите мерки за спешно възстановяване на морското спасяване. Още повече – държавата е абсолютно неподготвена за евентуална морска катастрофа в родни води, обявиха вкупом организаторите. Велков информира, че е било получено уверение от правителството за възстановяване на корабите „Перун“ и „Мизар“, това до момента не се случва.

Като положителна бе обявена позицията на настоящото ръководство на ИА „Морска администрация“. По думите на организаторите, тя е „на 180 градуса от тази на старото ръководство“.

Шефът на БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев, изтъкна заслугите на организацията при последните инциденти в родни води. Той подчерта, че на доброволците не се заплаща абсолютно нищо. Експертът не скри огорчението си от настъпилата ситуация при последната мащабна операция, при която бяха спасени 18 души. Тогава „плюсове“ за спасените насъбраха, случайно или не, служители на ДМА – Бургас. По думите на к.д.п. Герчев, последните са поднесли официални извинения.

Председателят на Българска Морска Камара и екс-директор на ДМА-Варна к.д.п. Богдан Богданов за пореден път представи позицията си – за отделяне на дейностите по търсене и спасяване от ангажиментите на ИА „Морска администрация“. Той заяви, че България не е в състояние да се справя с търсене, спасяване и борба с нефтени разливи. „Това не е лична битка към когото и да е било. Това е дълбока загриженост за българското търсене и спасяване“, категоричен бе той.

На широка кръгла маса с международно участие ще обсъждат възможностите. Това заявиха организаторите на мероприятието. Така според тях ще бъде избран най-правилен подход за реализиране на общонационална политика за морското търсене и спасяване.

Едно от предложенията на морските НПО-и е да бъде ангажиран експерт, под директно подчинение на Министерски съвет, който да води операции по търсене и спасяване. По думите на организаторите е необходима спешна актуализация на плановете. Необходима е и институция, която да направи поредна оценка на състоянието на спасителен кораб „Перун“. Според  к.д.п. Герчев при предходна проверка, разпоредена от министър Цветан Цветанов, е констатирана възможността за експлоатация.

Държавата няма пари за нов кораб. В такъв случай „Перун“ трябва да бъде ремонтиран. За тази цел ще са необходими около 500,000 лева, заяви к.д.п. Герчев.

В отговор на въпрос от maritime.port.bg, дали само с „Перун“ ще бъдем адекватни при евентуална катастрофа, специалистите заявиха, че така ще се реши „само част от проблема“. В бъдеще е наложително и наличието на друга специална техника – самолети, въртолети и други, категорични са организаторите.

Очакват международна подкрепа. Както maritime.port.bg вече съобщи, морските организации ще търсят подкрепа от еврокомисар Кристалина Георгиева. По думите на к.д.п. Герчев БУЛСАР ще търси и международно финансиране за реализацията на проектите.

Ако държавата не обърне внимание на поставените проблеми, за моряците във водите между Румъния и Турция, няма да има никаква надежда при инцидент. „Примерите затова вече видяхме“, алармираха специалистите.

maritime.port.bg – Морска политика

Последни новини

Последни новини

Кап. Александър Калчев, БМФ: Строим агресивно нови кораби, планираме влизане на нови пазари

К.д.п. Александър Калчев е роден на 11 юни 1975 г. във Варна. От най-ранна детска възраст започва активно да се занимава с ветроходен спорт, а по-късно завършва с отличие