Тревожно става все по-голямото разминаване между интереса към специалностите, свързани с корабостроенето и корабните машини, които се изучават в Технически университет – Варна и започналия сериозен подем в корабостроителната и кораборемонтна индустрия. Строят се нови цехове, възобновяват се производства, а в същото време твърде малко младежи желаят да кандидатстват за бъдещи инженери с кариерно развитие в този бранш. Това заяви пред Maritime.bg доц. д-р инж. Христо Пировски, ръководител на катедра „Корабостроене, корабни машини и механизми“ към Корабостроителния факултет при ТУ- Варна.
– В университета се стараем да въвеждаме най-различни похвати, с които да привлечем интереса на студентите, каза доц. Пировски. Разработихме нови учебни планове по двете най-търсени в корабостроителната индустрия специалности: „Корабостроене и морска техника” (КМТ) и „Корабни машини и механизми” (КММ), както теоретичните, така и практическите, насочени в областта на корабостроенето, кораборемонта, ги съгласувахме с индустрията. Учебният план по специалността КММ е одобрен от ИА “Морска администрация“. Така че не само Министерството на образованието и науката участва в одобрението на нашите планове, а и Министерството на транспорта.
Опитваме се да насърчаваме младите хора в бъдещото им кариерно развитие, представяме им най-различни възможности, които се предлагат за работа в корабостроителните и кораборемонтни заводи, както и в техническата експлоатация на море. Непрекъснато подчертаваме пред студентите за голямото и то глобално търсене на инженери корабостроители и корабни механици. Факт, който определя намирането на високоплатени работни места и изключителни условия за кариерно развитие.
В тази насока самите фирми предлагат финансова помощ в стипендиантски програми. Тук идеята е да се намалят финансовите бариери, за да привличаме най-добрите, талантливите младежи, които искат да се обучават в тези две морски специалности.
Освен това получаваме и съдействие от държавата – продължи ръководителят на катедрата. Знаете, че от 5 ноември 2020 г. с постановление на МС специалността „Корабостроене и морска техника“ за бакалавърска и магистърска степен е обявена за защитена. Тоест държавата поема всички такси по обучението на студентите, независимо от малкия интерес към тази специалност.
Особено залагаме на един от най-важните елементи, практическото обучение – допълни доц. Пировски. През последните години оборудвахме нови лаборатории, закупихме симулатори, тренажорни комплекси, където студентите могат да придобият практически опит. Тъй като не е достатъчна само практическата работа в университета, организираме стажантски програми в корабостроителни и корабоплавателни компании, както и във фирмите за корабно проектиране и класификационните организации. Тази година наш студент от трети курс КМТ проведе стаж в италианския корабен регистър RINA – една от най-авторитетните класификационни организации. Това стана в Ротердам, от където Университетът ни получи отлични отзиви за него. Дори той има предложение, след като се дипломира в края на тази учебна година, да продължи работа в Нидерландия на същото място, където е провел своя стаж. Определено това е много добър знак за качеството на нашето обучение в ТУ – Варна.
Едно от нещата, които практикуваме, за да повишим интереса на студенти и докторанти, е включването им изследователски проекти в областта на корабостроенето. Разбира се, тук приносът на преподавателите е по-голям, участието на студентите е повече с опознавателен характер, но така провокираме интереса им за вероятна бъдеща научна и преподавателска работа.
В този ред трябва да отбележа и организирането на Дни на отворените врати в Университета, на които каним кандидат-студенти от средните училища. Участваме във форуми – наскоро се проведе „Ден на сините кариери“, в който ТУ – Варна се включи с представянето на няколко морски специалности, в които се обучават бъдещи инженери.
За съжаление, обаче интересът към инженерните корабни специалности не се увеличава, въпреки всичко изредено до тук, дори се получи обратното. Според доц. Пировски, една от причините за това положение е в слабата реклама от страната на индустрията за собственото им производство, осигурени условия на труд.
– Смятам, че е добре, ако самият бранш повече рекламира дейността си, за да стане известен на по-широк кръг от млади хора – категоричен е доц. Пировски.
– И не само на младите хора, кандидат-студенти, но и на техните родители, защото те рядко насочват децата си към инженерните професии, въпреки че са добре заплатени, каквато е професията на корабостроителя и корабния механик. Виждаме, единствено какво се рекламира в нашата страна: туризъм, развлечения, храна, лекарства… Младите хора повече се интересуват от професии, които не изискват големи усилия и особена инженерна подготовка.
В тази насока се опитваме да ангажираме местната общност от корабостроителни и кораборемонтни компании. Особено голяма подкрепа намираме в лицето на Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт (БНАКК), която много ни помогна за това специалност КМТ да бъде обявена за защитена. От асоциацията винаги са готови да подкрепят университета, както се получи със стажантските програми, които реализирахме.
Доц. Пировски се надява с навлизането на новите технологии, на изкуствения интелект в корабната индустрия, с развитието на специализираното корабостроене, както в Европа, така и у нас, да се увеличи интересът на все повече млади хора за кариерно развитие в този бранш.
Ето, в “МТГ – Делфин” се строят два модулни патрулни кораба за военноморските сили. Завършиха ходовите изпитания на първият произведен в България 100% електрически катамаран от варненската фирма за малкотонажно корабостроене “Галера 07”, предназначен за превоз на 28 пътници между Силистра и Калъраш, Румъния. Но за да не остава всичко това скрито от погледа на обществеността е нужно по-широка публична разгласа на постигнатите резултати и дори повече автореклама в медиите от страна на фирмите. Много хора в Централна и Западна България почти нищо не знаят за корабостроенето и кораборемонта, като отрасъл. Как той се развива, как дава живот, дом и топлина на десетки хиляди семейства? И това, според доц. Пировски е много сериозен проблем.
– На гражданите в нашата република трябва постоянно да се напомня, че тук има корабостроителници, които успешно работят, че тук има кораборемонтни заводи, които се развиват. Че въпреки сложната обстановка в Черно море, повлияна от войната в Украйна, продължават кораби да пристигат за ремонт във Варна. Тук ремонтът им се извършва качествено и на добри цени. А за да се запази достигнатото високо равнище са нужни попълнения от качествено нови кадри. И така попадаме в един омагьосан кръг! – подчерта доц. Пировски
Сега от всеки завод казват: имаме нужда от корабостроители, корабни механици и електромеханици, защото някой трябва да насити отделенията на кораба с нужните механизми, системи и устройства. Корабът не е една празна метална черупка! Заводът има нужда от тези кадри, без които днес в условията на модерните технологии той не може да се развива и да бъде конкурентен. И всички погледи са обърнати към нас, като университет, но какво още да направим след като интересът към изучаването на тези специалности е много слаб? Този омагьосан кръг, както вече отбелязах, може да се разчупи само с активна рекламна кампания от страна на бизнеса и с широка обществена разгласа. И младите, и техните родители трябва да знаят, че у нас има корабостроене, кораборемонт, че този отрасъл се развива, в него навлизат нови технологии и дават възможност за сигурна, добра кариера и личен просперитет.
По тези въпроси сега имаме обещания от някои компании, че ще засилят своята рекламна дейност. В тясна връзка сме и с фирми от корабното проектиране, които планират да инвестират повече в реклама на свои реализирани проекти на кораби и морски съоръжения, като се надявам вече тази година да го направят. Разбира се, тук не е без значение и държавната политика за насърчаване на интереса към морските инженерни специалности. Имам какво да се направи – добави още доц. Пировски.