Държавна агенция “Национална сигурност” и Министерството на отбраната следва да извършат обстойна проверка относно надеждността на данните на AIS и GPS координатите в териториалното море, прилежащата зона и изключителната икономическа зона на Република България с цел осигуряване на безопасно корабоплаване, недопускане на морски произшествия и недопускане на замърсяване на морската среда. Това става ясно от предварителната оценка на сблъсъка между ферибот “SLAVYANIN” и кораб “NEW RAOUF”, който напусна района на произшествието, която е изготвил Националният борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт (НБРПВВЖТ), видя Maritime.bg.
Република България не се явява значително заинтересована държава от инцидента между ферибот “SLAVYANIN” и кораб “NEW RAOUF”, това е една от причините НБРПВВЖТ да не извърши разследване на случая.
Бордът предлага извършване на проучване от компетентните органи за опит да бъдат манипулирани AIS данните (AIS spoofing) на м/к „NEW RAOUF“, при което позицията на същия се премества от линията на пътя до Севастопол и се връща отново на мястото на произшествието, като бъдат изследвани и начинът на извършване на манипулацията, целта (прикриване на инцидента, военна намеса или смущения) и кой точно я е извършил.
Следва да се отбележи, че разследващите твърдят, че руският “SLAVYANIN” e имал затруднения с получаването на данни от Автоматичната идентификационна система (AIS), което прави практически невъзможно получаването на информация за обкръжаващите кораби (име, идентификационен номер, направление, дистанция, време за най-близко сближение и др.).
Вижте цялото съдържание на документа:
new-raouf-slavyanin