Китай разглежда предложение за строителство на мега пристанище на острови южно от Хонконг, с което да консолидира регионалните пристанищни ресурси, за да оспори статута на Сингапур.
Инфраструктурният проект, потенциално струващ над 20 милиарда долара, се предвижда като стратегическо съоръжение за укрепване на търговията и икономическия растеж в южната част на страната и стимулиране на интеграцията на мега региона, обхващащ девет града в Делтата на Перлената река, включително Хонконг, Макао, Шенжен и Гуанджоу.
Според вносителя на проекта Лианг Жианвей, представител на провинция Гуангдонг и бивш ръководител на местната Служба за морска безопасност, бъдещото супер пристанище ще приема контейнеровози с капацитет над 22 хил. TEU, VLCC и рудовози с дедуейт 400 хил. т.
По думите му планираният капацитет в контейнерните терминали е за годишна обработка на 50 млн. TEU.
Според оценки на Жианвей китайските пристанища, включително Хонконг, Шенжен и Гуанджоу, са загубили около 6 милиона TEU през 2021 г. в полза на Сингапур.
Ожесточената вътрешна конкуренция между трите големи китайски пристанища също възпира възможностите за икономии от мащаба и отслабва цялостно конкурентоспособността.
Проектът планира изграждане на пристанищна инфраструктура в архипелага Уаншан. Островната група има 289 км. брегова линия, а естествените дълбочини в района са от 10 до 30 метра.
Проектът за ново мега пристанище на Китай е подаден преди две години и вече е преминал одобрение от централната власт. “Остава да се намерят инвеститори”, казва Жианвей по време на Морската седмица в Хонконг, предаде “Лойдс лист”.
Експертът предлага средствата да осигурят China Merchants, Cosco Shipping и Shenzhen Port Group, описвайки проекта като ключов за Китай.