Контейнеровоз с капацитет за превоз на 24 000 TEU, задвижван с ядрен реактор, бе представен по време на корабостроителното изложение в Шанхай.
Той е разработка на корабостроителница “Джиангнан”, част от Китайската държавна корабостроителна корпорация (CSSC). Класификационна организация вече е дала принципно одобрение на проекта за 400-метровия плавателен съд, който ще достига скорост от над 20 kn.
Според проектантите контейнеровозът ще се задвижва с по-безопасна алтернатива на урановите реактори, работещ с ториев горивен цикъл. Китай твърди, че настъпването на евентуална аварийна ситуация не може да доведе до експлозия и радиоактивно замърсяване. В случай на авария активната зона се втвърдява при температура на околната среда, а горивото може бързо да бъде отстранено от реактора.
Реакторите с разтопена сол са вид малки модулни ядрени реактори, които използват течна смес от соли като гориво и охлаждаща течност.
Китай има големи и евтини запаси от торий, което означава, че подобна технология може да бъде рентабилна алтернатива за корабоплаването и други индустрии. Точният размер на тези запаси не се оповестява публично, но се оценява като достатъчен за задоволяване на общите енергийни нужди на страната за повече от 20 000 години.
В началото на 2023 г. Китай обяви създаването на успешен прототип на реактор с разтопена сол на базата на торий, а през лятото Китайската агенция за надзор на ядрената безопасност издаде разрешение за експлоатация на първия подобен реактор в страната.
Повечето от данните обаче са класифицирани поради потенциалната военна употреба на новата технология.
Marintec China 2023 се провежда в Шанхай от 5 до 8 декември. В изложението участват около 2 хиляди компании от 30 страни и региони на света.
По темата: