
Морската трудова конвенция (MLC) бе одобрена от Международната организация на труда (ILO) през 2006 г. и влезе в сила през 2013 г. Тя играе ключова роля в защитата на правата и благосъстоянието на морските работници по света. MLC често се нарича ‘’Закон за правата на моряците’’ и служи като цялостен инструмент, който установява минимални работни и жизнени стандарти за моряците.
Конвенцията разглежда различни аспекти от работната служба на моряците, включително:
- условия за работа
- здраве и безопасност
- работно време
- обучение
- сертифициране
- условия за живот на борда
- достъп до медицинско лечение
- общо благосъстояние
От 18.01.2017 г. всички кораби, които са обект на MLC, са задължени да притежават и излагат на борда си два сертификата, потвърждаващи, че е налице финансова сигурност за:
(a) задължения на корабособствениците за репатриране на екипажа, основни нужди като храна, настаняване, медицински грижи и до четири месеца неизплатени договорни заплати и права в случай на изоставяне (правило 2.5, стандарт A2.5.2, параграф 9)
(b) договорни плащания за смърт или дълготрайна неработоспособност поради професионална злополука, заболяване или опасност, посочени в трудовия договор или колективния договор (Разпоредба 4.2, Стандарт A4.2.1, параграф 1 (b)).
Кога вашият P&I застраховател помага във връзка с MLC и какво е покрито?
Отговорността за увреждане поради професионална злополука (съгласно правило 4.2) обикновено попада в обхвата на стандартното покритие на екипажа съгласно правилата. В някои случаи се покриват репатриране и неизплатени заплати, включително когато се дължат на корабокрушение.
Въпреки това репатрирането и просрочените заплати попадат извън обхвата на покритието на P&I, когато произтичат от изоставяне съгласно стандарт A2.5.2 поради, например, финансово неизпълнение на корабособственика.
Какво представлява изоставянето?
Съгласно Правило 2.5 на MLC Стандарт A2.5.2 параграф 2, моряк се счита за изоставен, когато корабособственикът:
- не успява да покрие разходите за репатриране на моряка;
- е оставил моряка без необходимата поддръжка и подкрепа;
- е прекъснал по друг начин едностранно отношенията си с моряка, включително неплащане на договорни заплати за период от най-малко два месеца.
Ако се счита, че моряк е изоставен, той трябва да се опита да се свърже със своя работодател и представители на профсъюза, за да потърси решение.
Ако това не разреши проблемите, всеки моряк, който възнамерява да предяви иск, трябва да се свърже с посочения P&I застраховател, който е издал сертификата, показан на борда на кораба.
Моряците или техните представители трябва да гарантират, че предоставят възможно най-много документи, за да обосноват и пълноценно изразят своите претенции. Те също така ще трябва да си сътрудничат, за да може репатрирането да бъде договорено. Правото на моряците на възстановяване на заплатите е свързано с репатрация.
Какво ще направи P&I застрахователят?
Застрахователят ще потвърди незабавно получаването на иск и ще предприеме стъпки за разследване. Валидността на сертификата ще бъде проверена, като в повечето случаи ще е необходимо да се свържете с корабособствениците.
Застрахователите често ще назначават техен местен кореспондент или друг представител, който да помага и съдейства при обработката на искове, но ако моряк бъде счетен за изоставен, необходимата подкрепа и поддръжка ще бъдат предоставени незабавно, което може да включва:
- настаняване
- храна и вода
- облекло
- основно гориво за оцеляване на борда
- необходимата медицинска помощ
- неизплатени заплати и други права (съгласно SEA, CBA или националното законодателство, всички оправдани разходи и такси, включително репатриране)
Собствениците на кораби трябва да знаят, че някои от рисковете по MLC сертификатите попадат извън обхвата на стандартното P&I покритие. Параграф 2 от клаузата за разширение на MLC налага задължение на корабособствениците/застрахователите да възстановят разходите на своя P&I застраховател, ако иск, който застрахователят е платил на моряк, попада извън обхвата на покритието.
“Морско застраховане” е нова новинарска категория на Maritime.bg, разработена със съдействието на специалистите по морско застраховане на KM&D.