Драстичният ръст на нападенията в Червено море, провеждани от сили на движение “Ансар Аллах” през последния месец, има негативно влияние върху търговското корабоплаване, нищожно въздействие върху хода на военните действия в палестинската автономия Газа и потенциал да създаде икономически сътресения в Европа.
“Поддръжниците на Бога” срещу свободното корабоплаване
Движение “Ансар Аллах” (Поддръжници на Бог) е шиитска военно-политическа организация, възникнала в Саада в Йемен през 90-те години. Ръководството й е съставено от представители на племето Хути. През 2014 г. “Ансар Аллах”, за които се смята, че са подкрепяни от Иран, започнаха военни действия в северната част на Йемен и превзеха столицата на разположената в югозападната част на Арабския полуостров страна. Тогава групировката обяви, че се бори срещу саудитското влияние в страната и “марионетното правителство”. По-късно военна коалиция, водена от Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства (ОАЕ), нанесе въздушни удари срещу цели на хутите в Йемен. Войната между хутите и международно признатото правителство на Йемен и неговите поддръжници се проточи въпреки усилията на ООН да посредничи за мирни преговори. През 2022 г. имаше известен напредък към политическо уреждане на ситуацията с обявено временно прекратяване на военните действия.
От 7 октомври 2023 г. насам се води въоръжен конфликт между Израел и ръководените от Хамас палестински въоръжени групировки главно в и около ивицата Газа, като сблъсъци има и на Западния бряг и на границата между Израел и Ливан, при които загинаха и журналисти. Въоръжени групи предприеха изненадваща атака срещу Израел от ивицата Газа, отбелязвайки началото на най-значимата военна ескалация в региона след войната от Йом Кипур през 1973 г. Началото на конфликта ще остане в историята и с изключително спорния въпрос – дали израелските разузнавателни и служби за сигурност са имали информация за готвеното нападение. Израелската армия отвърна на удара, като проведе широкомащабни въздушни удари срещу цели в Газа, последвани от сухопътно нахлуване в ивицата. Конфликтът е причина за гибелта на десетки хиляди цивилни жители на Газа, а глобални играчи, сред които САЩ, се дистанцираха от Израел и начина на водене на военната операция.
Геноцид
На 14 ноември движение “Ансар Аллах” обяви начало на кампания срещу търговското корабоплаване на Израел. Хутите заявиха готовност да атакуват всички кораби, плаващи под флага на Израел или свързани с израелски бизнес интереси във водите на Червено и Арабско море. “Ансар Аллах” предупреди, че това ще бъдат операции срещу “геноцида в Газа, който провеждат ционистите”. Групировката няма собствен флот от бойни кораби, но контролира голям брой бързоходни малки плавателни съдове, хеликоптери руско производство и голям арсенал за поразяване на цели на море, според данни на Вашингтонския институт за близкоизточна политика.
НАПАДЕНИЯТА НА “АНСАР АЛЛАХ” СРЕЩУ КОРАБИ
и последвалите ги пиратски инциденти
Няколко дни по-късно, на 19 ноември, сили на “Ансар Аллах” задържаха плаващия под флага на Бахамските острови автомобиловоз GALAXY LEADER, извършващ преход от Турция с направление към Индия. Капитанът и старши помощник-капитанът в 25-членния екипаж са български граждани.
Към момента е известно, че йеменските хути се отнасят с уважение към екипажа с български капитан, но няма публични заявки освен “края на геноцида в Газа” за потенциално освобождаване на плавателния съд.
Maritime.bg е единствената българска медия, осъществила връзка с “Ансар Аллах”. През изминалата седмица висш представител от службите за сигурност на движението заяви, че за пореден път е осигурена комуникация на моряци с техни близки, както и че посещаващите кораба йеменски граждани не притесняват екипажа:
– Здравейте г-н А **, в какво състояние е екипажът?
Всичко е наред.
– Отново виждаме масово качване на кораба на граждани, имат ли достъп до екипажа?
Никой не ги притеснява.
– Имат ли моряците достъп до комуникация с близките си?
Имаха отново възможност.
– Какво да очакваме от операцията в Червено море?
Ще продължи до края на кланетата на деца и жени в Газа.
– Важи ли това и за задържането на Galaxy (Leader)?
Да, най-вероятно.
Останалите инциденти с търговски кораби в хронологията
- 14.11.2023 г. “Ансар Аллах” отправя предупреждение за предстоящи атаки срещу кораби, плаващи под флага на Израел или свързани с израелски бизнес интереси.
- 19.11.2023 г. Хутите задържат автомобиловоз GALAXY LEADER с двама българи в 25-членния екипаж.
- 24.11.2023 г. Хутите поразяват с безпилотен летателен апарат контейнеровоз CMA CGM SYMI.
- 26.11.2023 г. ПИРАТСТВО Петима сомалийски пирати правят опит за отвличане на танкер CENTRAL PARK с двама българи в екипажа.
- 26.11.2023 г. Американският боен кораб USS MASON отбива ракетен обстрел срещу CENTRAL PARK.
- 03.12.2023 г. Три кораба – UNITY EXPLORER, NUMBER 9 и SOPHIE II, са атакувани в отделни нападения с безпилотни летателни апарати и ракети.
- 09.12.2023 г. “Ансар Аллах” обявява, че всички кораби, плаващи от или за пристанища на Израел, стават легитимна цел.
- 12.12.2023 г. Танкер STRINDA е поразен с противокорабна ракета.
- 13.12.2023 г. Въоръжени лица правят опит да се качат на борда на танкер ADMORE ENCOUNTER.
- 13.12.2023 г. За първи път въоръжените сили на “Ансар Аллах” провеждат опит за директно поразяване на американския боен кораб USS MASON.
- 14.12.2023 г. MAERSK GIBRALTAR е пореден плавателен съд, срещу който са изстреляни ракети.
- 14.12.2023 г. ПИРАТСТВО Неизвестни лица се качват на борда на бълкер РУЕН от състава на Параходство Български морски флот.
- 15.12.2023 г. Проведена е стрелба срещу още три кораба – MSC PALATIUM III, AL JASRAH, MSC ALANYA.
- 15.12.2023 г. Параходство Български морски флот обявява, че РУЕН е под контрола на похитители.
- 15.12.2023 г. Немската Hapag-Lloyd обяви, че ще пренасочва контейнеровози от Червено море.
- 15.12.2023 г. Датската A.P. Moller – Maersk обяви временно спиране на контейнерните превози в Червено море.
- 16.12.2023 г. Американският боен кораб USS CARNEY свали 14 дрона над Червено море, които са били насочени към търговски кораби.
- 16.12.2023 г. Френската корпорация CMA CGM обяви, че временно спира контейнеровозите си за Червено море.
- 16.12.2023 г. Най-големият контейнерен превозвач в света – MSC, обяви отклоняване на кораби от Червено море.
Хутите описват атаките срещу корабоплаването в Червено море като водещи до промяна на войната в Газа. Истината обаче е, че тези нападения нямат пряко и съществено въздействие върху хода на военните действия. Потенциалните щети за икономиката на Израел от затварянето на Червено море, обявено от “Ансар Аллах”, може да донесе на страната загуби до няколко десетки милиона щ. долара на месец. Сума, която изглежда нищожна на фона на общия очакван икономически удар от конфликта за целия регион в размер на 10 млрд. щ. долара.
Израел използва Червено море в търговията си с Азия, Източна и Югоизточна Африка и Австралия, а обемът на израелската търговия с тези региони е много по-малък от търговията с останалия свят, по-специално Европа и американските континенти, сочат статистически данни.
Търговското корабоплаване през протока Баб ал Мандеб не надвишава 12% от обема на международната търговия и страните, които се възползват най-много са в Европа и Азия.
Що се отнася до Америка – втори след Израел враг на “Ансар Аллах”, по-голямата част от търговията й с Азия или Близкия Изток не се осъществява през Червено море.
От действията на хутите в Червено море най-засегнати са европейските страни, Китай, Индия и държавите износителки на петрол и газ (от Персийския залив и Иран), а Египет, контролиращ Суецкия канал, ще понесе най-сериозен икономически удар от започналото отклоняване на кораби през н. Добра надежда.
Въоръжените сили на Йемен потвърждават продължаването на военните си операции срещу ционисткото образувание, докато не спре агресията му срещу нашите братя в Ивицата Газа.
каза в събота бригаден-генерал Яхя Саре, говорител на “Ансар Аллах”.
В събота, 16 декември, говорителят на “Ансар Аллах” отправи поредно предупреждение, че операциите срещу корабоплаването няма да спрат и може да се очаква поредна ескалация.
Изявлението на Саре идва на фона на вчерашния мащабен митинг, проведен в столицата на хутите Сана. Демонстрацията имаше за цел да покаже подкрепата на местното население за “Ансар Аллах” и действията на групировката в Червено море и срещу Израел.
Докато населението в контролираните от Хутите райони на Йемен подкрепя техните действия в Червено море, потенциално негативно въздействие се очаква за пристанищните терминали в страната.
Продължаващият обстрел на търговски кораби показва и провала на предходните дипломатически усилия на Обединените арабски емирства (ОАЕ) и Саудитска Арабия за предотвратяване на ескалация в Червено море.
Атаките срещу търговското корабоплаване също така поставят под съмнение международното лице на “Ансар Аллах” като отговорна страна в търсенето на мирно уравнение в Йемен.
Нападенията срещу кораби създават и поредната опасност за допускане на замърсяване в Червено море, след скорошното неутрализиране на заплахата FSO SAFER край неработещия терминал “Рас Иса” в Йемен.
Военно решение до седмици
Международната общност традиционно реагира бавно или ограничено срещу заплахите за корабоплаването, поддържащо 80% от глобалната търговия. Подобни са примерите със справянето с пиратството в Аденския залив и край Сомалия и години по-късно с опасностите в Гвинейския залив.
През следващите седмици се очаква засилване на военноморското присъствие във водите на Червено море, под натиска на държавите с интереси в шипинга и международния морски неправителствен сектор.
“Държавите с влияние в региона трябва спешно да работят за спиране на действията на хутите, свързани с нападения срещу моряци и търговски кораби и да деескалират това, което сега е изключително сериозна заплаха за международната търговия”, призоваха в петък от Международната морска камара.
Това са неприемливи актове на агресия и в грубо нарушение на международното право, които застрашават живота на невинни моряци, коментира организацията.
* От съображения за сигурност, изображението е замъглено.
** Събеседникът от “Ансар Аллах” не пожела да бъде разкривана самоличността му.