Световният търговски флот достигна най-високата си средна възраст от почти 15 години, въпреки нарастващия натиск върху корабособствениците за нови, по-екологични плавателни съдове в подкрепа на декарбонизирането на световната търговия.
Корабни брокери твърдят, че индустрията все още се колебае за поръчките на нови плавателни съдове, работещи с по-екологични горива, на фона на несигурността относно наличността на тези енергийни ресурси, пише Файненшъл Таймс.
Средната възраст на глобалния търговски морски флот достигна 13,7 години през декември, най-високата стойност от 2009 г. насам, според данни на Clarksons, предоставени на вестника. Данните изключват малки кораби под 5000 БРТ.
Контейнерният флот достигна средна възраст от 14,3 години в края на миналата година, най-високата стойност, откакто Clarksons започна да събира данни през 1993 г.
Средната възраст на танкерите достигна връх от две десетилетия насам – 12,9 години.
Ричард Матюс, изследовател в Gibson, казва, че „почти не сме виждали нито един изведен от експлоатация танкер“ след нахлуването в Украйна, което накара западните правителства да наложат ограничения върху търговията с руски стоки. Сенчеста флотилия от компании с непрозрачна собственост се намеси, за да транспортира руски петрол, изкупувайки по-стари и по-евтини танкери, които големите петролни компании често смятат да бракуват след 15 години в експлоатация.
Корабособствениците „не бракуват, защото има толкова много пари за правене“, смята Матюс.
Корабният флот застарява и въпреки нарастващия натиск от страна на регулаторите и клиентите за декарбонизация. Това лято Международната морска организация на ООН постави цел корабоплаването да постигне нетни нулеви емисии „до или около“ 2050 г.
Тристан Смит, изследовател по корабоплаване и енергетика в UCL, казва, че слабите екологични разпоредби рискуват да възнаградят инвестициите в по-стари кораби, което означават, че „по-замърсяващи плавателни съдове остават във флота по-дълго“.
Застаряващият флот също е естествен резултат и корабите, строени при бума от 2010 г., вече достигат края на жизнения си цикъл, според Clarksons.
„Виждаме нарастване на поръчките за нови контейнеровози и газовози, което може да смекчи тенденциите на застаряване. Но при бълкерите и танкерите има малко програми за ново строителство, така че тенденциите за стареене ще продължат“, смятат експерти на Clarksons.