Изминаха над 10 години от обявяването на Черно море за “море на срама” от Международната федерация на транспортните работници (ITF). Определението бе дадено в доклад на ITF заради големия брой компании, опериращи подстандартни кораби във водите на нашето море.
През тези години бяха многобройни случаите на изоставени моряци в редица черноморски пристанища, включително у нас, като бяха регистрирани и поредица от тежки морски произшествия, включително със загинали моряци.
Докато световната морска индустрия се движи уверено по курса на декарбонизацията, внедряването на нови технологии, включително с изкуствен интелект, днешният поглед към нос Калиакра разкрива, че изминалото над десетилетие не е заличило срама от Черно море.
Влошената хидрометеорологична обстановка в Черно море от последните дни е причина край н. Калиакра да видим “представителна извадка” на опериращия в морето ни търговски флот. Българският нос е дал “убежище” от североизточните ветрове със скорост близо 30 kn на около две дузини кораби, като средната им възраст е 30+ години.
Сред рекордьорите са построените преди 54 години SORMOVSKIY 45 (IMO: 8133566) и ARTEY (IMO: 8879251), влезлият в експлоатация преди 53 години BAHAR (IMO: 8230156) и година след него BRAVE KNIGHT (IMO: 7129336), както и 46-годишният кораб за превоз на добитък GAMMA STAR (IMO: 7703259). Справка в Equasis сочи, че тези кораби не са били задържани при последни инспекции, вкл. проведени в България, но при голяма част от тях са установени несъответствия по BSMoU, PMoU и MMoU.
ITF предупреди, че кораби-ветерани, експлоатирани в Черно море, са сред предпоставките за допускане на сериозни инциденти.
Припомняме, че България и Грузия са единствените страни на Черно море, които през изминалата година не са приели нови средства за търсене и спасяване в отговорните си райони. В момента Главна дирекция “Аварийно-спасителна дейност” при ИА “Морска администрация” разполага с 8 катера във Варна и Бургас, които бяха приети през 2007 г. и които не могат да бъдат активирани при операции в тежки хидрометеорологични условия на море.
Засядането край Яйлата на моторен кораб VERA SU показа нагледно способностите ни, а държавата обяви тогава, че придобиването на нов спасителен кораб и средства за SAR са приоритет.
През миналата година стана ясно, че България няма да има нов спасителен съд, докато Румъния осигури средства по европрограма за отговорния си район на Черно море и придоби два кораба, воюващите Русия и Украйна (след края на войната) ще разширят значително капацитета си за операции по търсене и спасяване на море, а съседите от Турция обновяват спасителния си флот.
Господ все още пази България от голям инцидент в отговорния ни район на Черно море, каза приживе кап. Никифор Герчев и думите му остават валидни и през 2024-а година.
По темата:
Турция прие два нови влекача за спасителни операции
Русия също обновява спасителния си флот в Черно море
Тежковоз премина през Босфора с още два нови катера за Украйна
Румъния очаква два нови спасителни кораба за дежурство в Черно море
“Балчик” ще бъде активиран и в операции по търсене и спасяване на море
България: Проектът за нов спасителен кораб ще бъде трансформиран