Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” може би трябва да предяви обратен иск към заводите, отговорни за пълненето на утаителя на р. Провадийска. Това заяви пред Maritime.bg инж. Ангел Забуртов, генерален директор на ДППИ в периода от 2014-а до 2021 година.
Припомняме, че по силата на Заповед на Министерския съвет от 1981 година и последващи споразумения, ДППИ поема и до момента цели 40% от разходите за поддръжка на утаителя, използван в момента от девненски частни заводи, включително други предприятия по реките Провадийска и Девненска.
По думите на Забуртов в момента е налице “деформация”, тъй като от години не е извършвано драгиране на утаителя, което става причина за преливане на утайки в току-що удълбочените канали на Пристанищен комплекс Варна.
Забуртов припомни, че през 2021 г. ДППИ е стартирало процедура за драгиране в района на утаителя, но тя не е била завършена.

Снимка: О. Цанев | архив / Maritime.bg
Има деформация – при запълнен капацитет на утаителя, имаме преливане на седименти в плавателните канали и акваториите на пристанищата. Заплахата е, че всеки месец около 10 хил. куб. метра утайки отиват в акваторията, която е издрагирана по проекта за удълбочаване, което може да стане причина за намаляване на газенето.
каза Ангел Забуртов.
Според него сред главните проблеми е и липсата на депа, в които може да бъдат депонирани драгирани от утаителя маси.
Липсата на удълбочаване на съоръжението съкращава разходите за частни заводи за тази дейност, тъй като с преливането им в акваторията на каналите тяхното неутрализиране става задължение на държавата, според Забуртов.
Припомняме, че при скорошно посещение във Варна новият генерален директор на ДППИ Дирк Пергот и транспортният министър не се ангажираха с преустановяване действието на 43-годишната заповед, с която на държавата е вменено да плаща за поддръжката на утаителя.
Вижте още във видеото.