Усложнената обстановка заради атаките на хутите срещу кораби в Червено море ще се отрази индиректно и върху България. При продължително задълбочаване на затрудненията по веригата за доставки има вероятност внесеният в страната ни петрол да се оскъпи с до 10 на сто. Поскъпване може да има и при доставките на природен газ. Това прогнозира доц. д-р Васил Петков, ръководител на катедра “Международни икономически отношения и бизнес” във факултета “Международна икономика и политика” на Университета на национално и световно стопанство (УНСС), предаде БТА.
Притесненията ми са основно свързани с петрола, защото досега го внасяхме предимно от руски пристанища, а с диверсификацията в страната ще постъпва неруски петрол, посочи доц. Петков.
Основната транспортна артерия, по която преминават петролът и природният газ, например от Катар, е Суецкият канал, успоредно на него има и тръбопровод и до него няма достъп в момента, допълни той.
В този смисъл проблемът за България по-скоро ще бъде в посока горива, които ще се оскъпят заради увеличените транспортни разходи, ще нараснат и застраховките на транспортираните товари и това в проценти ще се натрупа върху цените на горивата.
Ученият посочи, че ако конфликтът продължи и в него се замесят и други държави, може дори да се стигне до спиране на износа на горива – например от Иран, а от други страни просто няма да има възможност да достига до крайните потребители.
Същевременно доц. Петков посочи, че към момента България разполага с достатъчно запаси на руски петрол, но допълни, че ако конфликтът продължи, ефектът от повишаването на цената на петрола за България ще се усети през май-юни, но няма да е чувствителен. Той напомни, че фючърсите на основните сортове петрол се покачиха, но не значително – от 5 до 10 на сто, но цената за барел петрол – около 80 долара за барел, все още е далеч от стойностите от 120 долара, каквато бе, когато Русия нападна Украйна. В случая с Червено море шокът ще е по-малък и по последни данни има само леко покачване на цените на петрола, допълни ученият.
Maritime.bg припомня, че към момента йеменската военно-политическа групировка “Ансар Аллах” не провежда удари срещу танкери, осъществяващи превоз на горива между Персийския залив и Европа.
В България сред засегнатите сектори се очаква да е производството на части и компоненти за производството на автомобили например и като цяло секторът “Машиностроене”, смята доц. Петков.
Според него потребителите ще усетят кризата по цените на новите автомобили и по забавянето на периода на доставката им, както и в увеличените цени на някои инвестиционни стоки, но не и такива, на които сме производител, в това число храни и продукти за краткотрайна употреба.
Кризата в Черно море ще постави на дневен ред активизирането на работата на редица държави по света в търсенето на нови и подновяването на стари транспортни коридори, смята доц. Петков.
По-принцип реално Суецкият канал е много скъп като транспортна артерия и е добре да се развиват други транспортни коридори – Северният, Южният и Средният транскаспийски, каза ученият.
Според него особено перспективен е Средният коридор, защото там вече се отчита близо два пъти увеличение на транспортираните стоки през миналата година спрямо предходната. Според учения обаче е необходимо да се засилят инвестициите в развитието на този коридор в посока увеличаване на възможностите на пристанищата, както това вече се случи в Констанца. Потенциал има и пристанището в Бургас.