Мястото на УВК “Калиакра” е в Морско училище. Това заяви к.д.п. Тома Томов, дългогодишен капитан на прославилия България ветроход.
Морско училище е ковачницата на морските кадри у нас, заяви той.
Корабът винаги е плавал с практиканти от Морско училище, Варненска морска гимназия, Бургаската морска гимназия. Там му е мястото, подчерта кап. Томов.
Нека тези, от които зависи, да се замислят.
призова той в разговор с Румен Генов от “Народен спорт” по повод 40-годишнината от спускането на кораба на вода.
Maritime.bg припомня, че в момента УВК “Калиакра” е част от активите на държавния БМКЦ. Докато ВВМУ придоби кораб за полярни експедиции, за който са разходени над 15 милиона лева и към момента няма публична информация какви разходи генерира годишно, а преди дни в състава си прие пореден катер, все още няма решение за баркентината. Преди няколко години от кабинета на тогавашния транспортен министър Николай Събев заявиха, че баркентината ще бъде прехвърлена към учебното заведение.
Вторият български ветроходен кораб – РОЯЛ ХЕЛЕНА, бе продаден и служи за практика на студенти и курсанти в Доминиканската република.
През 1981 г. СО „Воден транспорт“ взема решение да се възроди ветроходната практика за подготовката на корабоводителски кадри за българския търговски флот. За целта предприятието прави проучвания за нов ветроходен кораб и е решено той да бъде поръчан в Полша, където в корабостроителницата „Ленин“ в Гданск има вече построена учебна баркентина.
Още преди да е подписан договорът с корабостроителя е прието името на новия кораб да бъде „Калиакра“.
Килът на баркентината е заложен на 5 октомври 1983 г. в корабостроителницата „Парижка комуна“ в Гдиня. Корпусът е построен в закрито хале, а след по-малко от пет месеца, на 28 януари 1984 г. е спуснат на вода и закаран на буксир до корабостроителницата „Ленин“ в Гданск, където е направено дострояването на кораба. Корпусът на баркентината е двупалубен, стоманен. Дължина (с бушприта) – 52 м, широчина – 8 м, височина на борда – 5,5 м, водоизместване – 392 т. Има спомагателен дизелов двигател.
При тържествена церемония в Гданск на 29 юни 1984 г. на кораба официално е издигнат българският флаг; съдът е приет от новия си екипаж. Екипажът е подбран сред моряци, притежаващи ветроходна подготовка (основно членове на яхтклуб „Капитан Георги Георгиев – Порт Варна“).
Веднага след това „Калиакра“ се отправя на първото си плаване около Европа на път за България. На 3 август 1984 г. ветроходът е посрещнат в пристанище Варна, а на 7 август на тържествена церемония се отбелязва официалното влизане на баркентината в строя. От самото начало „Калиакра“ става учебен кораб не само за моряците от търговския, но и от военния флот на България. Екипажът се състои от 21 души, а броят на практикантите достига до 30 души.
След 1989 г. редовно взема участие в международните регати „Cutty Sark“, а по-късно „Races“. Сред последните му успешни плавания са участията в регатите „Black Sea Tall Ships“ през 2014 г. и 2016 г., и др.