На ежегодната си зимна среща в Лондон Международният съюз за морско застраховане (IUMI) потвърди, че глобалният морски застрахователен пазар продължава да подкрепя търговията в Червено море и района на Украйна – Черно море.
След прекратяването на коридора за износ на зърнени товари от Украйна с участието на Руската федерация през септември 2023 г., около 10 милиона тона зърно са успешно натоварени от украинските пристанища по алтернативния и реализиран от атакуваната страна коридор. Това се случва, въпреки че Русия нанася щети на украинските крайбрежни съоръжения и пристанища. Застрахователните покрития допринесоха голяма част от украинската зърнена реколта да бъде изнесена в чужбина, което от своя страна спомогна за стабилизиране на международните цени на селскостопанските стоки, според IUMI.
В Червено море застрахователният пазар предоставя продукти за каско на кораби и товари на достъпни цени и корабособствениците могат да получат необходимото покритие. Атаките продължават въпреки военната намеса, но за щастие щетите на корабите не са катастрофални. Въздействието върху транзита през Суецкия канал и глобалните вериги на доставки е значително, но това не е повлияло на способността на пазара за морско застраховане да осигури адекватно покритие – както за транзита през Червено море/Суецкия канал, така и за по-дългия маршрут около нос Добра надежда.
IUMI също така отчете ограничията за преминаване през Панамския канал поради засушаването, което води до ограничаване на максималното допустимо газене за транзит от над 15 до малко над 13 метра. Това намали дневния транзит до около 24 кораба от предходната норма от 34-36 кораба. Очаква се транзитните преминавания да намалеят допълнително до 18 кораба до края на месеца. Резултатът е по-дълги транзитни времена, тъй като корабите се пренасочват, но пътуванията са допълнително компрометирани от събитията в Червено море. Сближаването на тези две кризи идва преди скока на износа около спиранията на лунната Нова година в Азия. Очакваните последици могат да включват недостиг на стоки, да доведат до мащабно излизане от разписание в контейнерните превози, блокиране и задръстване в пристанищните терминали.
Глобалният ръст на премиите за морско застраховане през 2022 г. вероятно ще даде импулс на резултатите за 2023 г., които IUMI ще публикува на годишната си конференция през септември. Премиалната база за 2024 г. обаче ще бъде по-трудна за прогнозиране поради настоящите проблеми с веригата за доставки, както и по-слабото доверие на потребителите, високите лихвени проценти и икономическото забавяне в някои региони. За сметка на това, инфлационният натиск отслабва.
Докладът на IUMI, която отбелязва 150-а годишнина, за глобалния пазар на морско застраховане, заедно с дискусия и дебат по належащите проблеми, ще бъде представен на годишната конференция, която ще се проведе в Берлин на 15-18 септември 2024 г.