Екип за специални операции на Бреговата охрана (БО) на Гърция арестува капитана на плаващия под флага на Палау танкер ARINA 1 (IMO: 9246463) след получаване на сигнал за лице, “държано на борда против волята му”. Това съобщиха от пресслужбата на гръцката БО.
В съобщението се посочва, че в ранните часове в събота пристанищните власти в Хиос са информирани за “отвличане на гражданин” на борда на танкер, плаващ от Турция с направление към Египет с 15 души на борда.
Името на кораба не е посочено, но от разпространено видео става ясно, че това е ARINA 1. Към танкера е изпратен патрулен катер. ARINA 1 е пренасочен към Хиос.
При бордовата проверка, още двама души заявяват, че са “отвлечени”.
Впоследствие трите лица, заявили, че са отвлечени, капитанът и главният механик на кораба, са транспортирани до пристанището на Хиос.
Капитанът на танкера беше арестуван от Централното пристанищно управление на Хиос, което провежда предварителното разследване, за нарушение на член 322 от Граждански процесуален кодекс.
гласи съобщението на БО.
ARINA 1 е задържан поради недостатъчен състав, гласи съобщението.
Според TradeWinds, тримата, които твърдят, че са отвлечени, са грък и двама филипинци. Ден след задържането, на капитана е разрешено да се върне на кораба до приключване на разследването. Очаква се той да се яви пред местен съд на 15 февруари, докато на ARINA 1 остават шестима въоръжени служители на Бреговата охрана.
Танкерът се менажира от базираната в Дубай “Petrofleet Ship Management” FZC (Petrofleet). Компанията отговоря на запитване на изданието, с което историята с кораба става още по-заплетена. През миналата година корабът е задържан за 3 месеца след установени в пристанище Кил, Германия, 42 несъответствия по PMoU. Допуснато е отплаването му за ремонт в ОАЕ. Междувременно на 26 януари корабът е включен в забранителния списък по Парижкия меморандум по държавен пристанищен контрол.
ARINA 1 не достига Дубай, а се насочва към Порт Саид, Египет, „тъй като няколко индийски моряци от екипажа пожелават смяна, тъй като отказаха да плават през Червено море заради атаките на хутите”, твърди Petrofleet.
Докато ARINA 1 е в Порт Саид, собствениците му се съгласят да го продадат на компания с гръцки собственици, регистрирана в Либерия, твърди Petrofleet. Като част от споразумението трима представители на купувачите се качиха на кораба в Порт Саид и го придружиха до Измир, където ARINA 1 е трябвало да бъде предаден на новите си собственици, допълва базираното в ОАЕ дружество.
Тази част от разказа на Petrofleet се потвърждава от гръцкия новинарски уебсайт “Proto Thema”, който съобщава, че тримата души, които твърдят, че са били отвлечени, са се качили на борда на ARINA 1, за да инспектират танкера от името на бъдещи гръцки купувачи. След пристигането на кораба в Измир, сделката се проваля, твърди дубайската компания.
Според Petrofleet купувачите са прекратили сделката, когато е настъпила датата за възможно анулиране без неустойка и след това са се опитали да арестуват кораба – вероятно, за да гарантират получаването на платения аванс, според гръцкото издание.
Представителите на купувачите обаче останаха на борда, тъй като все още обсъждаха с нас предложение за намаляване на цената с оглед на продължаване на сделката, твърдят още от Petrofleet.
Изданието “Proto Thema” обаче твърди, че тримата души са останали на борда и капитанът фалшиво ги е вписал като членове на екипажа, а по-късно ги информира, че корабът плава към Египет.
Petrofleet приписва цялата афера на „отмъстителни купувачи, които се опитаха да арестуват кораба в Измир и не успяха“.
Според справка на Maritime.bg, гръцкият ГПК предвижда лишаване от свобода за най-малко 10 години, ако бъде доказано, че капитанът е участвал в задържането на борда против волята на тримата представители на евентуалните купувачи на ARINA 1.