Френският президент Еманюел Макрон назначи бившия ръководител на енергийната компания “Анжи” (Engie) за свой специален пратеник в многонационален проект, чрез който ще бъде осигурена транспортна свързаност между Европа, Близкия изток и Южна Азия. Той предвижда изграждането на железопътна и пристанища инфраструктура и е смятан за алтернатива на китайската инициатива “Един пояс, един път”, предаде Ройтерс, информира БТА.
Назначавайки ветерана в енергийния сектор Жерар Местрале за свой специален пратеник, Макрон очаква “Франция да стане ключов играч в този проект”. Президентът се стреми да бъде гарантирано, че френските компании ще бъдат възможно най-добре позиционирани още в ранните фази на реализацията на проекта, обяви правителството в Париж.
Проектът за транспортна свързаност (Ай Ем И Си – IMEC) между Индия, Близкия изток и Европейския икономически коридор беше договорен през септември 2023 г. в кулоарите на срещата на върха на Г-20 в Делхи. Той е част от плана на Вашингтон и Брюксел за противодействие на водещия глобален инфраструктурен проект на Китай.
Целта е страните от Европа и Близкия изток да бъдат свързани с железопътна линия, а чрез морска връзка и с Индия. Това би подпомогнало износа на енергийни продукти и други стоки от Персийския залив към Европа. Реализацията на проекта би съкратила както сроковете за доставки, така и разходите, посочват американски и европейски представители.
Меморандум за разбирателство относно реализацията на Ай Ем И Си беше подписан от Европейския съюз, Индия, Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства, САЩ и други страни от Г-20.
Предвиждат се два отделни транспортни коридора – източен, свързващ Индия с Персийския залив, както и северен, свързващ Персийския залив с Европа.
По протежение на железопътния маршрут се планира полагането на електропроводи и оптични кабели, както и изграждането на тръбопровод за водород.