Редица сериозни и непредвидени събития в световен мащаб, засегнали икономиките на всички държави и оказали значително и трайно отрицателно въздействие върху всички отрасли на икономиката, в частност водния транспорт, са сред причините за нужда от актуализиране на концесионните анализи за държавните пристанищни терминали. Това става ясно от отговор на министър Георги Гвоздейков по въпроси на народния представител Стела Николова (ДБ), установи справка на Maritime.bg.
През миналия месец стана ясно, че държавата планира да разходи още средства за актуализация на анализите за концесия на държавните пристанищни терминали във Варна, Бургас, Русе, Тутракан и Видин.
Потенциалните обекти, според министъра, са: концесия за строителство на обект “Пристанищен терминал Варна – Изток и Пристанищен терминал Варна – Запад”, концесия за услуга по обект “Пристанищен терминал “Товарен пристанищен терминал Бургас – Изток 1”, концесия за услуга на обект “Фериботен терминал Варна”, концесия за строителство на обект “Пристанищен терминал Русе – Запад”, концесия за строителство на обект “Пристанищен терминал Русе – Изток 1 и Пристанищен терминал Русе – Изток 2”, концесия на услуга на обект “Пристанищен терминал Видин – Център”, концесия за услуга “Интермодален терминал Драгоман”, концесия за услуга “Пристанищен терминал Тутракан, част от пристанище за обществен транспорт Русе” и концесия на услуга “Фериботен терминал Силистра, част от пристанище за обществен транспорт Русе”.
Предходните анализи бяха изготвени и приети от МТИТС през 2020 година.
Транспортният министър посочва глобалната пандемия COVID-19 и войната в Украйна като събития, оказали значително и трайно отрицателно въздействие.
Посочените обстоятелства, наред с инфлационните процеси, които имат пряко въздействие върху икономическите дейности в различни сектори от икономиката на страната, както и непрекъсната динамика и промените във водния транспорта, като нарастваща конкуренция, количества обработени товари, пазарна конюнктура, търсене, предлагане, участници на пазара, потребители и др., са фактори, които сами по себе си обуславят необходимостта от актуално обследване на пазара и изготвянето на актуален финансово-икономически анализ, който да даде яснота по отношение на възможностите за развитие на описаните по-горе обекти на концесия към настоящия момент.
пише в отговора на Гвоздейков до Николова.
Само преди 4 години Министерството на транспорта и съобщенията разходи близо 500 хиляди лева за изготвяне и актуализация на анализите за възлагането на концесия на 8 български пристанищни терминала. Тогава МТС отказа да разпространи съдържанието на анализите.
В отговор на въпроси на Maritime.bg, пресслужбата на Министерството на транспорта съобщи, че за периода от 2007 до 2023 г. министерството е възложило и са изготвени 28 бр. концесионни анализи, в т. ч. техни актуализации, на 21 пристанищни терминала.
Общият размер на средствата, изплатени за изготвяне на концесионните анализи е 897 671 лева без ДДС. В посочената сума са включени и разходите за актуализация на вече изготвени концесионни анализи, допълват от МТС.
В същото време след среща между министър Гвоздейков и неговия екип с президента на Конфедерацията на независимите синдикати в България Пламен Димитров стана ясно, че няма стартирани процедури по отдаване на концесия на държавните пристанищни терминали и на този етап няма намерения в тази посока от страна министерството.
В края на януари пристанищни работници в обявиха протестна готовност, ако се пристъпи към обявяване на процедури за концесиониране на държавни терминали.