“Лукойл Нефтохим Бургас” води две дела заради отнетата през миналата година концесия върху пристанищен терминал “Росенец”. И двете дела обаче стоят на трупчета заради разглеждането на казуса в Конституционния съд, който бе сезиран от президента Румен Радев през октомври 2023 г. Радев твърди, че парламентарното решение за прекратяване на концесията е взето прибързано, може да наруши доставките на суровина за преработка, освен това противоречи на основния закон и интересите на гражданите, съобщава Mediapool.
Едното от заведените от “Лукойл Нефтохим Бургас” дела е пред Бургаския окръжен съд . То е срещу Изпълнителна агенция “Морска администрация” и е заради отнемането на лиценза на дружеството за пристанищен оператор на “Росенец”, което пък е основано на решението на парламента за прекратяване на концесията за управление на терминала.
Другото дело е пред Върховния административен съд. То е срещу държавата и е заради отнемането на самата концесия за “Росенец”.
От Министерството на транспорта потвърдиха пред изданието за заведеното дело за отнетия лиценз за пристанищен оператор. Ведомството отказа да коментира каква е защитната теза. Тя ще бъде представена при продължаване на делото
Интересен аспект от делото пред Върховния административен съд за самото отнемане на концесията е, че съгласно сключения договор, при едностранното му прекратяване от държавата тя дължи неустойка в размера на направените от концесионера инвестиции. За подобна претенция обаче трябва да се подаде отделен граждански иск.
От ресорното ведомство посочиха, че признатите от транспортния министър инвестиции за периода от датата на влизане в сила на договора за концесията 30 юли 2011 г. до прекратяването му на 15 август 2023 г. са 57 727 963.59 лв. без ДДС (29 515 839.10 евро без ДДС). По договор за 35-те години на стопанисване частното дружество е трябвало да вложи 44.5 млн. евро в развитието на пристанищния терминал.
В момента – за да ползва терминала, “Пристанищна инфраструктура” е сключила споразумение с “Лукойл Нефтохим” за сътрудничество “с оглед необходимостта от осъществяване на безпроблемно опериране на терминала от страна на държавната фирма.
“Споразумението не регламентира финансова стойност. Срокът на действие е обвързан с настъпване на различни случаи, един от които е при сключване по предвидения от закона ред на договор за извършване на пристанищни услуги и дейности или договор за концесия със спечелил конкурс пристанищен оператор”, заявиха от “Пристанищна инфраструктура” пред Mediapool. Така вместо “Нефтохим” да плаща на държавата за достъпа до пристанището, както се закани съпредседателят на “Продължаваме промяната Кирил Петков, държавата разчита на благоволението на “Нефтохим” да ползва терминала, пише още изданието.