До 206 милиарда щатски долара достигна стойността на контролирания от японски компании флот. Това е ръст от 5% на годишна база, сочат резултати от проучване на “Veson Nautical” (VN), изпратено до Maritime.bg. Анализът е направен от специалисти на VesselValue, част от групата на VN.
От данните става ясно, че Хонконг и Китай са си осигурили второто място по стойност на контролирания флот.
VesselsValue представя топ 10 нации-собственици на кораби за тази година, преглеждайки общата стойност на активите по страна на действителния собственик. От решителното лидерство на Япония в челната позиция с флот на стойност 206,3 милиарда щ. долара до появата на Хонконг – с 44,7 милиарда долара., активите и стратегиите на корабособствениците се промениха значително през последните 12 месеца.
Япония
Япония продължава да води, заемайки първо място, притежавайки най-високо оценения флот и притежавайки активи на обща стойност приблизително 206,3 милиарда щ. долара. Това е увеличение с 5% спрямо миналата година.
В сектора на танкерите бяха направени значителни инвестиции с почти 100 кораба, добавени към флота, увеличавайки общата му стойност с около 15,5%. В допълнение, стойностите за този сектор продължават да набират сила в почти всички подсектори и възрастови категории през последната година. Например стойността на 10-годишен суецмакс с дедуейт 160 000 т. се увеличи с 19,8% на годишна база от 53,43 млн. до 64,01 млн. долара.
От страните в класацията, Япония притежава и флот с най-висока стойност за кораби за превоз на втечнен природен газ и пропан-бутан на стойност съответно 37,8 милиарда долара и 13,4 милиарда долара или 202 LNG-газовоза и 344 кораба за превоз на LPG. Япония също притежава най-големия и най-високо оценен флот от автомобиловози с 334 кораба и обща стойност от 22,9 милиарда щатски долара.
Китай
За пореден път Китай запазва челната си позиция, като може да се похвали с общо 6084 кораба и текуща стойност на флота, възлизаща на 204 милиарда щатски долара. Китай притежава най-големия бълкерен флот, както по отношение на брой кораби, така и по отношение на стойност. В резултат на подобрените пазарни основи, печалбите при бълкерите са стабилни, особено за кейпсайз флота. Това има положително въздействие върху цените, които са се увеличили с около 30,36% на годишна база за новопостроените кораби с дедуейт 180 000 т. – от 54,75 млн. до 71,37 милиона долара, най-високите нива от март 2010 г. насам.
Китай притежава и най-голям брой танкери и контейнеровози. Танкерният флот се състои от 1576 кораба на обща стойност 47,4 милиарда щатски долара, а контейнерният флот има 1011 кораба на стойност впечатляващите 42,6 милиарда щатски долара. Въпреки че контейнерният флот се е увеличил от последния път, когато е правен подобен доклад, стойността му е намаляла с около 23,8%. Това се случва, тъй като пазарът се забави значително от пиковете през 2022 г. и това оказа влияние върху стойностите, които паднаха в много сектори. Например цените на 20 годишни хендисайз контейнеровози с капацитет за превоз на 1750 TEU са спаднали с 20,1% на годишна база от 8,55 млн. до 6,76 млн. долара.
Гърция
Гърция запази третото място в класацията както по общ брой кораби в своя флот, така и по обща стойност. Докато Китай притежава повече танкери, гръцкият танкерен флот има най-висока стойност от 69,5 милиарда, изпреварвайки Китай с 22,1 милиарда щ. долара.
През последните две години продължаващите санкции срещу Русия и произтичащият скок в търсенето на тон-мили продължиха да увеличават приходите в сектора. Освен това ситуацията, развиваща се в Червено море, осигурява допълнителна подкрепа за приходите, поне в краткосрочен план. Това поддържа стойностите на танкерите да се движат около най-високите нива от 2010 г. за повечето сектори, например оценката за 15-годишен суецмакс танкер с дедуейт 160 000 т. в момента е нагоре с 20,62% спрямо същия период на миналата година или от 38,37 милиона до 46,28 милиона долара.
Гърция също е собственик на втория по големина флот за превоз на втечнен природен газ със 143 кораба и стойност на флота от 31,1 милиарда щатски долара.
САЩ
САЩ остават на 4-то място с общо 99,9 милиарда щатски долара, което е с над 1 милиард от миналата година.
От общата стойност на активите, 49 милиарда щатски долара са вложени в круизни кораби, което затвърждава позицията на САЩ като най-големият собственик на пътнически кораби в света. Това е очаквано, като се има предвид, че двете водещи круизни компании Carnival и Royal Caribbean са със седалище в САЩ. Въпреки намалението на стойността на флота с общо 4,7 милиарда щатски долара от последния доклад, САЩ запазват господството си в круизната индустрия.
САЩ също е важен собственик в Ro-Ro сектора, с най-големия флот по отношение на стойност – 2,5 млрд. долара.
Сингапур
Сингапур запази 5-о място и тази година със стойност на флота от 85,7 млрд. долара и 4-то място по брой притежавани кораби. Контейнерният флот на Сингапур е третият най-ценен в света, на стойност 22,1 милиарда долара, което представлява почти една четвърт от стойността на целия флот.
Подобренията в сектора на LPG-танкерите и по-силните стойности предизвикаха увеличаване на активността на местните компании по придобивания и продажба на кораби. Текущата оценка на LPG-танкерите, контролирани от Сингапур, възлиза на 9,3 милиарда щатски долара, отбелязвайки значително увеличение от 57% спрямо предходната година. Този скок издига Сингапур до втората позиция по отношение на стойността в сектора на LPG.
Южна Корея
Южна Корея запази своето място на 6-та позиция тази година, а стойността на нейния флот сега възлиза на 67 милиона щатски долара, което е увеличение с малко над 1 милиард.
Страната обаче излезе от топ 10 по отношение на броя на притежаваните кораби, изпреварена от новодошли – като ОАЕ, Русия и Нидерландия.
Инвестициите на Южна Корея в LNG сектора продължават да се изплащат.
Норвегия
Норвегия се изкачи до 7-мо място, изпреварвайки Германия, с обща стойност на флота от 59,3 млрд. долара. Това се дължи най-вече на инвестициите в газовите сектори, стойността на норвежкия LNG флот се увеличи с 16,7% до 14,2 млрд. долара. Стойността на контролирания от местни компании флот LPG-танкери се увеличи с около 55% до 4,5 милиарда щатски долара.
Норвегия също е вторият по големина собственик на автомобиловози. Текущата стойност на този флот възлиза на 9,2 милиарда щатски долара.
Великобритания
След кратък период на 9-та позиция, Обединеното кралство се върна обратно на 8-мо място със стойност на флота в размер на 53,8 млрд. долара. Секторът на пътническите кораби е с най-висока стойност за Обединеното кралство, като представлява около 25%, следван от сектора на контейнеровозите с около 15%, този дял е намалял значително поради охлаждане на пазарните настроения. В същото време и поради силните печалби в сектора на танкерите, стойността на танкерния флот в Обединеното кралство се е увеличила с около 36,5% до 7,2 милиарда щатски долара.
Германия
Германия падна от 9-о до 7-мо място в глобалната класация. Значителна част от нейния флот традиционно се състои от контейнеровози, където Германия в момента държи втората позиция по отношение на броя на плавателните съдове. Тъй като печалбите продължават да претърпяват корекция след бума в началото на 2020 г., стойностите в този сектор също намаляха. Следователно стойността на флота на Германия е спаднала от 32,1 милиарда до 17,8 милиарда долара, което представлява намаление от приблизително 45%.
Хонконг (Китай)
Хонконг е новодошъл в списъка с обща стойност на флота от 44,7 млрд. долара. Трябва да се отбележи, че значителните инвестиции на местни компании в сектора на бълкерите катапултира Хонконг до пета позиция в списъка с топ 10. Само този сектор допринася за над една четвърт от общата стойност на флота, приблизително 29%, което възлиза на 13 милиарда долара.