Как ще продължи да се развива морското направление в образователната програма на Техническия университет – Варна? Отговор на този въпрос, особено актуален с променената ситуация в морската ни индустрия, търсим в нашия разговор с ректора на университета, проф. д-р Драгомир Пламенов. Това е първото интервю, което той дава за Maritime.bg, след като от лятото на миналата година заема този пост.
Проф. Пламенов е възпитаник на ТУ – Варна (47- годишен), през 1999 г. завършва като отличник на випуска в новата по това време специалност „Екология“. По-късно и магистратура по другата нова специалност – “Право“. После през 2007 г. той развива ново направление в университета, което е в областта на аграрните науки. По този начин ТУ – Варна разшири предлаганите специалности в още една насока, отделна от техническите науки – на социално-стопанските, правни и аграрни науки. Така в университета вече са обхванати три важни области на висшето образование, с което значително се доближаваме до университетския модел ( да има и различни от техническите специалности, важни и търсени в региона).
– С радикалните промени в корабостроенето и изобщо в морската индустрия през последните 30 години, имат ли бъдеще морските специалности в университета?
Категорично Технически университет – Варна заявява своите амбиции да развива морските специалности. Всъщност, те са визитната му картичка и са важен момент от реномето, с което той е известен пред обществеността. Морското направление, най- общо казано, е в основата на неговото създаване, като висш институт през 1962 г., за да осигурява с кадри развиващото се корабостроене. По-късно проф. д-р Асен Недев, като негов ректор го доразви с нови морски специалности, като „Корабоводене“ и „Експлоатация на флота и пристанища“ и създаде факултета по морски науки и екология. Така в университета станаха пет морски специалности: освен традиционните „Корабостроене и морска техника“, която е единствената в страната, „Корабни машини и механизми“, по-късно създадената специалност по електрообзавеждане на кораби, във връзка с нуждата от електроинженери за водния транспорт, в последствие към тях се прибави „Корабоводене“ и „Експлоатация на флота и пристанища“ и накрая като венец, „Логистика на водния транспорт“.
Освен тези вече утвърдени морски специалности, които непрекъснато се развиват, ще търсим възможности и ниши и за нови, също и за нови специализации към тях. Убеден съм, че морското образование определено има бъдеще в университета, независимо от трудностите. Пределно е ясно, къде е ситуирана Варна като морски град, ясно е и нашето място на европейската и на световна карта и смятам, че винаги ще има нужда от кадрите, които подготвяме.
– Какво Ви дава тази увереност?
Несъмнено кадрите, които подготвя университетът са на високо равнище. Обучението, което предлагаме в тези специалности напълно покрива изискванията на Международната морска организация, на вътрешното законодателство, като Наредба 6 която е за компетентността на морските лица. Това се отнася за специалностите от тъй нар. регулирани професии: корабни машини и механизми, корабоводене, електрообзавеждане на кораба, които са под постоянен мониторинг от ИА “Морска администрация“. Имаме външно одитиране от бюро Веритас. През 2023 г. тези специалности преминаха успешно проверката на Европейската агенция по морска безопасност и получиха акредитация от Японското министерство на транспорта. Това несъмнено потвърждава качеството на обучението по морските специалисти в нашия университет.
– Какво показват връзките с потребителите на кадрите, които подготвяте?
Ръководството на ТУ – Варна и непосредствените ръководители на катедрите, в които се обучават бъдещите морски специалисти, поддържаме и задълбочаваме все повече тесните връзки с потребителите на кадрите. Ще дам за пример изключително добрите ни контакти с Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт, която обединява фирмите, които са потребители на кадри в корабостроителния бранш. Чрез асоциацията се осигурява и практическото им обучение. Тя съдейства през годините за плащането на семестриални такси, стипендии и е гаранция за бъдещата професионална реализация на студентите.
Освен това имаме Студентски морски клуб, в който студентите могат да поддържат контакти и да взаимодействат с другите клубове към университета.
За пряката ни връзка с корабния бранш трябва да отбележа и кариерните борси, които организираме всяка година, изнесените занятия, които освен в лабораториите към катедрата се провеждат и във фирмите с този предмет на дейност: Булярд, Терем, Делфин, Одесос и т.н. Бих казал – на 100 процента е осигурено практическото обучение в морските специалности, използвайки базата на университета и с изнесено обучение във фирмите- партньори.
И в бъдеще нашето развитие го виждам в много тясно взаимодействие с нашите партньори от бранша. Така ние ще можем да отговаряме своевременно на изискванията на пазара на труда и да подготвяме кадри, които са адаптивни за по-бързо приспособяване към работата в съвременните динамично променящи се условия в стопанския сектор.
– Как върви новата учебна година за морските специалности?
И тази година предлагаме цялото портфолио от морски специалности на университета. Това са трите специалности, които са за регулираните професии и учебният процес по тях е под мониторинга на ИАМА. Четвъртата специалност „Корабостроене и морска техника“ с постановление на МС от 2020 г. е обявена за защитена. Тоест студентите, които я завършват са от стратегическо значение за запазване и развитие на водния транспорт като жизнено важен отрасъл на икономиката ни. Тези, които са в нея, не плащат семестриални такси за обучението си. Петата специалност в нашето портфолио от морски специалности е „Логистика на водния транспорт“. За нея мога да кажа, че отразява съвременното развитие на сектора и дава възможност за заемане на позиции, свързани с логистичното осигуряване на фирмите със специалисти за обслужване на логистични вериги. Това е, което предлагаме като възможности за обучение през новата учебна година.
Що се отнася до намеренията ни за нови специалности, които да отговарят на променящата се конюнктура, това е непрекъснат процес. Учебните планове са под непрекъснато наблюдение и обновяване, обогатяват се с нови дисциплини там, където го изискват новите тенденции. Най-вероятно в близко време ще изкристализира и идеята за развитие на нова морска специалност. Стремим се винаги да сме в крак с времето. В тази връзка колегите работят много активно и по линия на научноизследователската дейност, за подобряване на материалната база на обучение в морските специалности, което е съществен елемент в работата ни
– Колко студенти се обучавате по морските специалности?
Към момента в морските специалности се обучават общо 268 студента (6% от всички обучаеми), от които 37 чуждестранни (37% от всички чуждестранни студенти) от 6 държави – Турция, Гърция, Украйна, Сирия, Алжир и Йордания.
– А как се развива морската екология?
Катедра „Екология и опазване на околната среда“ осигурява обучението на студентите по инженерна екология. В нея има направление, което се отнася за морската екология. Тя развива проектна дейност, която се занимава с наблюдение, проучване на състоянието на морската среда в крайбрежни зони. Това става с участието на студентите по специалността. Както и на преподаватели по проектите, които имат за предмет събиране на информация и наблюдение върху показателите на морската вода.
Работим по международни проекти, които са насочени към подобряване състоянието на морската среда. В настоящия момент подготвяме проектно предложение по програма Еразъм КA220-HED „Gen Z & the Black Sea: Eco Awareness” (EcoGenZ-BS) с партньори: Университет Овидиус, Констанца, Румъния, Технически университет – Варна, Университет Onsekiz Mart, Чанаккале, Турция. Планираната продължителност е 2 години с планова стойност 250 000 евро.
По проект „Националeн център по Мехатроника и чисти технологии” е придобит специализиран плавателен съд „Транспортьор и спускател на морски роботи с научноизследователско предназначение”. Плавателният съд ще има висока степен на мобилност и много ниски експлоатационни разходи, с възможност за използване в крайбрежна зона (до 20 мили), сладководни басейни, реки и язовири.
– А в международен план, как се развиват връзките в морското образование и изследвания?
Международните ни връзки, свързани с развитието на морските специалности, можем да разделим на няколко пласта. От една страна, както вече споменах, ние сме периодично проверявани от Европейската агенция по морска безопасност, имаме акредитация от Японското министерство на транспорта, също така външно одитиране от агенция Веритас, следваме много строго директивите на IMO. По линия на програма „Еразъм +” се осъществяват и плавателните стажове на нашите студенти. Всички преподаватели от катедрите работят в тясна връзка с техни колеги от европейски университети. Част от международните проекти, по които работим, са финансирани, както от българската програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, така и от европейските програми, благодарение на сътрудничеството с други университети.
Наскоро при нас на работно посещение беше делегация от Военноморската академия “Мирча чел Батран” в Констанца, Румъния, начело с нейния ректор – кап. д-р Алеку Тома. Обменихме идеи за възможностите да разширяваме съществуващия договор за сътрудничество, за координиране на бъдещите образователни и научноизследователски дейности. Предвидени са обмен на преподаватели, студенти по програма “Еразъм +”, обучение на докторанти, общи проекти, както образователни, така и научни. Това беше първа среща с ректора на румънската Военноморска академия като идеята е да продължаваме да задълбочаваме нашето сътрудничество. Предвиждаме организирането на научен форум, в който да вземат участие преподаватели от двете страни. Ще се радвам специалистите в морските ни направления да могат директно с колегите си от “Мирча чел Батран” да обменят идеи и да разширим съвместната работа. Поддържаме делови контакти и с голям брой други чуждестранни организации.