Едните искат, но не знаят какво, а другите могат да го направят, но не знаят точно как. Така бяха определени от страничен експерт и в хумористичен стил срещите на рибарските сдружения и местните власти във Варна. Ключов проблем е липсата на регламентирани лодкостоянки и кейови места. Тази ситуацията е създадена като ефект от 30-годишно бездействие от страна на местните власти, но и поради липсата на представително и хомогенно ядро на рибарския сектор. Едва през последните години тази част от Синята икономика изглежда консолидирана и бореща се за оцеляването си.
Варна изостана драстично в политиките за сектор “Рибарство и аквакултури” и многократно пропусна възможностите, които дават инструментите на Европейския съюз. Закъснялото изграждане на пристанище “Карантината” в кв. “Аспарухово” се превърна в показен фалстарт на реанимационната помощ за сектора и на кейовете му винаги ще бъдат пристанали съмненията за корупция и въпиещо безхаберие.
Реализацията на четири проекта може да реши генерално проблема с лодкостоянките, както за дребномащабните рибари и любителите, така и за стопанския риболов. За всички тях липсват законни места за приставане, а скорошно актуализиране на заповед на ДМА – Варна показа, че мащабите на проблема са не просто градски – за Варна, а за целия Североизток.
Среща в Община Варна
Среща в Областна администрация
Кои са проектите, които могат да решат генерално проблема на рибарската общност, даваща препитание на десетки хиляди, в морската столица?
Краткосрочни:
- Разширяване на рибарско пристанище Варна
Рибарско пристанище Варна се намира в плавателния канал море – езеро. Към момента то има ограничен капацитет за приемане на големи риболовни кораби.
Започнало е изготвяне на проекти за неговото разширяване в посока Аспарухов мост. Към реализацията им не се е пристъпило.
Риболовната общност настоява дейностите по проекта да продължат, като по думите на нейни представители теренът е достатъчно голям и само възможностите за инвестиция могат да ограничат дължината на новосъздадения кей.
- Лодкостоянка “Антон Иванов”
В Дирекция “Инженерна инфраструктура и благоустрояване” на Община Варна е съгласуван и проект за реконструкция и модернизация на специализиран пристанищен обект за обслужване на риболовни дейности – „Пристан за разтоварване на уловите“. Община Варна трябваше да кандидатства по Програмата за морско дело и рибарство за финансиране.
Проектното решение е предвиждало да бъдат изградени кейов фронт за рибарски лодки с общ минимален капацитет от 35 плавателни съда с максимално газене до 2 m., зона за разтоварване на уловите от прясна риба или други водни организми.
Дългосрочни:
- Ново рибарско пристанище на островната зона – корабно режище
Изключително подходящ за изграждане на ново рибарско пристанище с европейски средства е парцелът на бившето корабно режище на брега на острова във Варненското езеро. Имотът е собственост на Община Варна, която вече го апортира в дружеството “Индустриално-технологичен парк”. С промяна предмета на дейност и неговото име може да стартира процес по проектиране и последващо трансформиране на дружеството в отделен и самостоятелен общински пристанищен оператор, с което да отпаднат ангажиментите на ОП “Паркинги и синя зона” за управлението и на рибарски пристанища.
Островният район изисква инвестиции за стотици милиони, за да стане привлекателен за неиндустриални дейности и към момента, а вероятно и в следващото десетилетие, изглеждат по-скоро малко вероятни идеите тази градска част да промени предназначението си.
Реализацията на проект за рибарско пристанище на бившето корабно режище ще реши кардинално и още един проблем – наличието на останки на потънали плавателни съдове. Възможното отнемане на акватория от езерото и тяхното засипване ще осигури разширяване на дължината на потенциалната кейова стена за стопански риболовни кораби.
Тиловата зона в района е с площ от над 20 декара, което дава възможност за обособяване на зони за всички видове риболов – любители, дребномащабен и стопански. На имота с площ от 41 декара могат да бъдат изградени административни сгради, помещения за риболовците, рибни ресторанти, слипове за любителите, паркинги и складови помещения. На него може да бъде изградена и най-голямата и първа в страната рибна борса. Нуждата от подобна борса може да бъде обяснена с дейността на т.нар. “матрапази”, изкупуващи например калкан от риболовците за 12 до 15 лева на килограм и реализиращи го в търговската мрежа на цени, които достигат до над 50 лева във вътрешността на страната.
Теренът граничи с всички комуникации.
- Изграждане на рибарско селище от традиционен тип с музей на рибарския поминък “Малка Чайка”
Преди няколко години Министерски съвет предостави за ползване на варненски университети терени с площ от над 100 декара на брега на Варненското езеро в местността “Малка Чайка”. Там трябваше да бъдат изградени спортен комплекс, включващ многофункционална спортна зала, стадион, открити и покрити игрища за тенис, волейбол, баскетбол, плувни басейни, медико-рехабилитационен център, хотелска част с хранителен комплекс, включително гребна база, марина и друга мащабна инфраструктура.
До момента подобни съоръжения не са изградени.
Без отговор останаха запитванията на Maritime.bg, отправени през миналата година до един от университетите, получили парцели, за готовността за реализацията им.
Във въпросните предоставени имоти попада и бухта, създадена при изпитания на дълбачка преди няколко десетилетия. Тя е практически ексклав на терен с площ от едва 22 декара, на който може да бъде изградено рибарско селище от традиционен тип с музей на рибарския поминък. Дълбочина в района е от 4 до близо 6 метра, а за осигуряване на достъпа следва да се удълбочи ограничена акватория с дължина около 30 метра и формирана пясъчна коса от удълбочаването на каналите на Пристанище Варна.
Районът е подходящ за изграждане на рибарско селище с най-малко 150 стоянки, а непосредствената близост на влажни зони го превръща в изключително перпеспективен за реализация на съпътстващи туристически продукти.
За реализацията е нужно постигане на съгласие между рибарската общност – в района се намира селището “Малка Чайка”, местната и централната власт, както и университетите, на които са предоставени терените, но до момента не са реализирали инвестиционните си намерения.
Видео от района (Maritime.bg/архив):