Морският бизнес е принуден да работи в изключително динамична, сложна и неблагоприятна среда и през 2024-а година. Това заяви пред Maritime.bg к.д.п. Александър Калчев, председател на Българска морска камара (БМК), която проведе своето Годишно общо събрание. Кризите, с които се сблъскахме през 2023-а, се пренесоха и в настоящата година, а глобално секторът се изправя пред все повече нови проблеми.
По думите на председателя на БМК, войната в Украйна остава основна пречка за развитието на Синята икономика в страната, но и в басейна на Черно море. “Наблюдава се намаляване обемите на товари в Черно море”, заяви той. Друг сериозен проблем за морския бизнес у нас остават таксите за преминаване през Проливите. “Това продължава да тежи изключително много на българските кораборемонтни и корабостроителни заводи”, подчерта още кап. Калчев.
В глобален мащаб морската индустрия изпитва негативни последици от ситуацията със сигурността в Червено море, но и от сушата в Панамския канал. “Неминуемо тези проблеми ще имат пряко отражение върху веригите на доставките, включително в България”, смята председателят на БМК.
“Трябва да работим още по-усилено, обединени, за да си осигурим по-добра възможност за справяне с предизвикателствата”
каза още к.д.п. Александър Калчев по време на събранието на БМК.
Сдружението прие и нови членове. Сред тях са двете най-големи риболовни организации у нас – “БГ Фиш” и “Черноморски изгрев”. “Постигаме пълно представителство на секторите в Синята икономика у нас с приемането на риболовните сдружения. За нас е изключително удоволствие, че в редиците ни отново се завърна “Старгейт Маритайм”, с което представяме най-солидния морски бизнес у нас. Това ни дава увереност, че усилията, които полагаме, са по правилния курс”, коментира к.д.п. Калчев.
![](https://www.maritime.bg/wp-content/uploads/2024/03/IMG_4665-1024x768.jpg)
По думите му сред ключовите проекти, по които ще продължи работата на сдружението на местно ниво във Варна, е наложителното изграждане на тежкотоварен и успореден на бул. “Девня” път, който да облекчи трафика в морската столица. “Водим сериозни разговори с Министерството на транспорта и съобщенията в тази посока и срещаме желание от страна на новата местна власт за бърза реализация на този ключов за Варна проект”, каза кап. Калчев. БМК ще продължи активна работа и по теми, свързани с подобряване организацията на работа в пристанищата, решаването на въпроса с подводния тръбопровод във Варненското езеро – пречка пред проекта по удълбочаване на каналите, както и по въпросите с узаконяване на лодкостоянките и пристанищата, обслужващи риболова.
“Да, предстои изключително много работа, но именно затова искам да благодаря на всички членове, които показват активност и допринасят с експертиза, защото само по този начин можем да създадем среда за развитие на морската индустрия и синята икономика”, каза още председателят на БМК к.д.п. Александър Калчев.