Нов специализиран плавателен съд придоби Технически университет – Варна по проекта “Национален център по мехатроника и чисти технологии”, който е част от центровете за върхови постижения в България. Това заяви пред Maritime.bg доц. д-р Никола Николов, ръководител на катедра “Автоматизация на производството” и на секция “Морска роботика” в университета. Първият 6-годишен етап на проекта приключи в края на изминалата година. Партньори в него са Софийски университет “Св. Климент Охридски“, Техническите университети в София и Габрово, Химикотехнологичния и металургичен университет в столицата и 12 института на Българската академия на науките. Две секции на ТУ – Варна – „Морска роботика“, част от лаборатория „Роботизирани мехатронни технологии“ и „Енергийно ефективен електрически транспорт“, с ръководител доц. д-р Валентин Гюров, участват в проекта. Сега предстои да започне вторият етап от работата по проекта, който е свързан с устойчивото развитие на вече създадените инфраструктури. ТУ – Варна отново е един от партньорите в ново сдружение с нестопанска цел, наречено Национален център за върхови постижения, мехатроника и чисти технологии.
Новият специализиран плавателен съд ще осигури част от дейностите на нашите две секции по време на този втори етап от работата по проекта. Очакваме финансирането му да бъде одобрено към месец юни и да бъде отново със срок от 6 години, обясни доц. Николов. Новият плавателен съд е построен от варненската компания за малотонажно корабостроене „Галера 07“. Има оптимизирана конструкция и технически характеристики, които осигуряват възможност за различни научноизследователски дейности – например, в областта на морското инженерство, на автоматизацията, каза доц. Николов.
По думите му една от следващите дейности ще бъде свързана с автоматизирането на подводни роботи, с които ТУ – Варна вече разполага. Освен това плавателното средство ще може да се използва и за други дейности от областта на електрообзавеждането, силовата електроника, дори и такива с изкуствен интелект. Оперативната програма, по която е финансиран този плавателен съд е научноизследователска и затова основната му функция е такава, но той може да се ползва частично и за учебни цели, разбира се, чрез прилагане на различни стопански механизми, подчерта доц. Николов.
Самият плавателен съд е тримаран с дължина от 8 метра и широчина от 2,35 м. Корпусът му е от специална алуминиева сплав, като собственото му тегло е под 3,5 тона, което заедно с габаритите му дава много добри възможности за мобилност във водата и за лесно транспортиране със стандартни колесари и контейнери.
Експлоатационните разходи на новия съд ще бъдат изключително ниски. Той ще оперира в крайбрежна зона – до 20 морски мили, в сладководни басейни, реки и язовири. Конструкцията представляват основен лодъчен корпус и два поплавъка с два 360 градусови електрически азипода.
Задвижването е хибридно: основното е с двигател с вътрешно горене с мощност 130 к.с. и два електрически азипода по 10 киловата, коментира още доц. Николов.
“Целили сме да се осигури сравнително висока скорост при преход и възможност за много прецизен бавен ход при позициониране с електрическото задвижване. Това е необходимо при сканиране на морското дъно и други подводни изследвания, които предстои да бъдат извършвани от специалисти на ТУ – Варна. Съдът разполага с пет работни места – двама души екипаж и трима изследователи. За тях има покрита рубка, също и работна палуба за позициониране и транспортиране на морските роботи, придобити по същия проект. Общият полезен товар е до 2,5 тона”, каза доц. Николов.
Новият плавателен съд „Транспортьор и спускател на морски роботи с научноизследователско предназначение” е снабден и с два бордови генератора.
“Той така е конструиран, че дава възможност за бъдещо разширяване, тъй като на втория етап по проекта сме заложили увеличаване на неговата акумулаторна мощност до капацитет достатъчен за 5-часово плаване изцяло на електрическо задвижване при пълна мощност”, разкри доц. Николов.
По думите му се предвижда и осигуряването на специализирани устройства за зареждане от брегово захранване, аварийното е от основните бордови генератори.
Що се отнася до първите изследователски експедиции на ТУ – Варна с новия плавателен съд, доц. Николов обясни, че очаква да бъдат планирани за края на това лято, а във връзка с доставеното оборудване е включена и нова дисциплина към катедрата – Морска роботика.