Международната морска организация (IMO) продължава работата по подготовка на правила и стандарти за морските автономни надводни кораби (MASS). IMO одобри ревизираната пътна карта, свързана с MASS и Конвенция за улесняване на международното морско корабоплаване. До пролетта на 2027 г. следва да бъдат приети изменения в конвенцията, свързани с автономното корабоплаване. Те ще включват редица елементи относно ролята и отговорностите на капитаните на MASS, екипажите на подобни плавателни съдове и центровете за отдалечени операции.
IMO определя редица принципи, свързани с експлоатацията на MASS. Независимо от режима на работа или степента на автономност, всеки автономен надводен кораб ще има отговорен капитан. Може да не е необходимо капитанът да е на борда, в зависимост от технологията, използвана за експлоатация на автономния съд.
Друг ключов принцип, който залагат от IMO, е задължителната възможност за намеса при воденето на кораба, независимо от режима на работа или нивото на автономност – капитанът на MASS трябва да има средства да се намеси, когато е необходимо.
Само един капитан трябва да отговаря за MASS във всеки един момент, въпреки че няколко капитани могат да отговарят за подобен кораб при едно плаване, при определени условия.
От IMO информират, че предстоят допълнителни подробни дискусии за обстоятелствата, при които един капитан ще отговаря за няколко морските автономни надводни кораба.