Норвежката корабостроителница “Миклебуст” (Myklebust) започва строителство на двата най-големи ферибота в света, задвижвани с водород. Корабите ще обслужват най-дългата фериботна линия в Норвегия между Будьо и Лофотен.
Плавателните съдове ще имат капацитет за превоз на до 120 моторни превозни средства и са поръчани от норвежката корабна компания “Торгатен Норд” (Torghatten Nord), става ясно от съобщение на корабостроителницата. Директорите на двете компании изразиха задоволство от постигнатото споразумение.
“Ние сме в процес на определяне на стандартите за напълно нов клас кораби”, заяви Мариус Хансен, управляващ директор на “Торгатен Норд”. “Ще бъде вълнуващо да построим кораб от тип, който никой не е правил преди нас”, заяви Лив Мурен, главен изпълнителен директор на корабостроителния завод.
Поздравявам “Торгатен Норд” и “Миклебуст” за важното споразумение за норвежката морска индустрия, което показва, че норвежките корабостроителници са конкурентоспособни и ще допринесат за изграждането на повече опит в решенията с нулеви емисии
каза министърът на транспорта на Норвегия Джон-Ивар Нигорд.
Няма други морски водородни проекти в международен план, които да се доближават до мащаба и амбициите на този проект, твърдят още от пресслужбата на корабостроителницата.
Фериботите ще бъдат доставени през 2026 година.
Плавателните съдове ще имат дължина от 117 метра. На борда им ще има танкове за съхранение на водород, които ще захранват с газ горивни клетки, създавайки електричество за задвижване и захранване на спомагателните системи. Фериботите ще достигат скорост до 17 kn, според корабостроителницата, а тяхната експлоатация по 150-милната линия ще осигури намаляване на CO2 емисиите по маршрута с над 26 хил. тона годишно.