Задвижване с лазерна плазмена детонация през оптични влакна може да има широки перспективи и приложения в следващите поколения подводници в състава на Военноморския флот на Народната освободителна армия на Китай. Това твърдят учени от народната република, ангажирани с разработката на нови поколения ядрени подводници.
Екипът на проекта се ръководи от Ге Янг, доцент в училището по механично и електронно инженерство в Инженерния университет в Харбин, където е разработена първата подводница на Китай.
Технологията предвижда интегриране на оптични влакна по корпуса на бъдещите нови подводни лодки. Два мегавата лазерна мощност, излъчвана през покритието от оптични влакна, всяко по-тънко от човешки косъм, може да произведе почти 70 000 нютона тяга, твърдят учените. Системата използва ефекта на “суперкавитацията”, генерирайки кавитационни мехури за намаляване на съпротивлението.
Теоретично разработката може да позволи на условна ядрена подводницата да се движи по-бързо от скоростта на звука, без да произвежда механични шумови вибрации, които обикновено разкриват нейното местоположение, според изследователите, предаде SCMP.
„Този метод може да се приложи и към подводни оръжия, като по този начин значително се увеличава подводният обсег“, пише в рецензирана статия от екипа на Ге, публикувана в китайското академично списание Acta Optica Sinica.
Възможността за подводно лазерно задвижване е предложена за първи път от японски учени преди 20 години. Идеята е да се използват лазери за генериране на плазма във водата и след това да се използва детонационната вълна, образувана от плазменото разширение за задвижване. Учените установиха тогава, че е невъзможно да се генерират движеща сила в определена посока, поради начина, по който детонационната вълна се разпространява от една точка във всички посоки. Редица държави, включително Китай, финансираха обширни последващи изследвания. Досега обаче всички усилия са довели до много ниска ефективност, като 1 ват лазерна мощност генерира тяга от само една милионна от нютона.
Ге и неговият екип твърдят, че са решили проблема, проектирайки лазерен двигател, който подобрява ефективността при преобразуването на тягата. Въпреки това, тази технология е изправена пред ред други ограничения, за които учените ще търсят решения.
Изследователите казаха, че въпреки предизвикателствата, “технологията е в съответствие с текущата нова индустриална революция”.
В допълнение към потенциалните военни приложения, подводното лазерно задвижване може да се приложи и за подобряване ефективността на търговски кораби и постигане на „екологично корабоплаване“, според екипа на Ге.
Технология, използваща ефектите на суперкавитацията, е използвана и в Съветския съюз за създаване на торпедото ВА-111 Шквал, което достига скорост от около 200 възела. Дизайнът му използва ракетен двигател, както и устройство за изпаряване на вода в носа.