Наркотрафикантите обикновено наемат на беърбоут чартър сравнително стари кораби, което предполага не особено добро финансово състояние на корабособственика. Това каза пред Maritime.bg експерт, пожелал да остане анонимен.
Най-често такива собственици са склонни да приемат предложението.
Това обаче не означава, че корабособственикът е наясно с намеренията на наемателя. Евентуално, ако възникнат някакви съмнения, то след щедрия аванс, корабопритежателя си затваря очите, сключвайки договор с някаква световно неизвестна фирма, без никаква история в шипинга, която най-вероятно е регистрирана за тази цел.
При този вид чартър, наемателят е в правото си да назначи собствен екипаж, което му гарантира сигурност, че дрогата ще бъде приета, пренесена и доставена.
Разбира се не може да е категорично сигурно, че трафикантите ще вербуват целия екипаж или ще осигурят всички позиции на борда със “сигурни хора”.
Най-често наркотиците се товарят в портове, паралелно с товароразтоварните операции, обясни експертът пред Maritime.bg.
Стоката най-често се хвърля в морето на предварително определена точка, в близост до бреговете. Известно е, че наркотиците се товарят в Латинска Америка и се хвърлят пред европейските брегове, а оттам започва същинското разпространение.
Има слухове, че предложения са правени и на български корабособственици. До реален трафик обаче не се е стигало, освен известния вече случай с кораб “Св. Николай”.
Ако твърдението, че “Св. Николай” е бил отдаден под наем е истина и целият или част от екипажа е назначен от наемателя – е твърде вероятно Дойчин Дойчев да не е пряко замесен в трафика. Това обаче не изключва възможността той да е бил наясно с целта за наемане на плавателния съд.
В настоящата ситуация е известно само, че Дойчев, според неговите думи, е мениджър на “Св. Николай”. В този смисъл е необходимо установяване на чартьора и съпричастността на частта от екипажа наета от него.
Роднини на моряците твърдят, че всички трудови договори са сключени с дружеството “Борд Марин”. Реално тези твърдения са недоказуеми, засега, тъй като близките на моряците не разполагат с документи. Ако все пак това е така, участието на Дойчин Дойчев – не е само “мълчаливо съгласие”.
Всъщност цялата “схема” с кораб “Св. Николай” е изключително дилетантски направена. Ясно доказателство затова е решението корабът да баластира, някъде от района на Карибите до Европа. Вероятно организаторите на контрабандата са нови играчи, най-вече що се отнася до организацията на транспорта, смята експертът. Реално не е ясно откога се следи сделката. Корабът обаче е бил локализиран от италианските служби 2-3 дни преди ареста. Това, че не се съобщава, че “Св. Николай” е следен през целия преход, може да бъде свързано и с предполагаема рутинна проверка на съмнителния празен кораб идващ от Америка.
Афишираното българско участие в разкриването на трафика буди сериозно съмнение. Самото разиграване на Дойчин Дойчев и компания, един ден арест, ден свобода, говори затова. Липсата на информация спускана към роднините още повече засилва това съмнение.
Семействата обаче се надяват, че след като отиде в Испания, министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов да съобщи добри новини. Всъщност, роднините трябва да се молят техните близки да не са попаднали в списъка с обвинени, защото, за огромно съжаление, такива ще има.
А. Тодоров, Д. Велев
Maritime.bg – България