Невалидна е застраховката, покриваща сблъсъци, на танкер ANDROMEDA STAR (IMO: 9402471), който в началото на март удари плаващия под флага на България кораб за генерални товари PEACE (IMO: 9553983) във водите южно от Копенхаген.
Властите в Дания твърдят в отговор на въпроси по местното законодателство за достъп до обществена информация, че при проведена инспекция на борда на танкер ANDROMEDA STAR са предоставени и установени документи, свързани със застрахователя “Gard”, най-големият доставчик в света на покритие срещу разливи и сблъсъци.
Говорител на “Gard” обаче заяви, че компанията не е застраховател по време на сблъсъка и не покрива кораба и сега, съобщи Bloomberg.
Припомняме, че има предположения, че танкерът е част от т.нар. “сенчест флот”, който осигурява износ на горива, заобикаляйки санкциите срещу Руската федерация. Тези кораби често не отговарят на индустриалните стандарти. Този пореден случай с подобен кораб е ярък пример за заплахите при по-сериозни инциденти на море, пише изданието. Като мярка срещу подобни случаи, Европейският съюз в момента обсъжда ограничения за такива плавателни съдове, за да бъдат намалени рисковете от екологични катастрофи.
В базата данни на IG P&I няма текущо съвпадение за покритие на ANDROMEDA STAR. Това са 12-те топ застрахователи – Mutual P&I Clubs, които покриват над 90% от световния флот.
Екипажът на ANDROMEDA STAR представя документи за застраховка срещу трети лица от “Gard”, която обикновено включва рисковете сблъсък, разливи, товар и т.н. В допълнение към това моряците също така предоставят на датските инспектори документи, показващи, че има покритие срещу разливи от руския застраховател СПАО “Ингосстрах”. Би било необичайно да има два припокриващи се комплекта покрития, според представител на морския застрахователен сектор.
Дори и да има защита на “Ингосстрах” срещу разливи, все още има несигурност относно валидността й, ако настъпи инцидент при транспортирането на руски товари, които нарушават международните санкции.
В отговор на въпроси за инцидента “Ингосстрах” цитира Датските морски власти, които по-рано заявиха, че танкерът е имал всички необходими сертификати, включително застрахователно покритие, и че не е запознат с каквито и да е заявени щети във връзка с инцидента. Компанията не отговаря конкретно дали изобщо е застраховател на ANDROMEDA STAR.
Отделна справка на Maritime.bg в базата данни на “Ингосстрах” за ANDROMEDA STAR не открива информация за валидно покритие на кораба от руския застраховател.

Танкерът е плавал под баласт, когато се врязва в българския кораб, опериран от базирана в Бургас компания.
Междувременно плаващият под флага на България PEACE премина ремонт в турска корабостроителница.
По темата: