Без провизии са оставени моряците на кораб, опериран от българска компания, съобщи координаторът на австралийския инспекторат на Международната федерация на транспортните работници (ITF) Иън Брей.
Става дума за построения през 2008 г. бълкер ELEEN SOFIA (IMO: 9407512), плаващ под флага на Либерия. Супрамаксът стана част от състава на базираната в София “Илиин Марин” през 2019-а година. Той бе четвърти придобит кораб от компанията, стартирала дейността си през 2016 г. с финансиране по необезпечени кредити от редица дружества, включително компания на адвокат Тодор Батков. По-късно известният юрист заяви пред Maritime.bg, че вече няма общо с дружеството.
Собствениците на този кораб са срам за индустрията.
каза синдикалистът Иън Брей.
Той заяви пред Maritime.bg, че до края на седмицата ITF следва да проведе поредна инспекция на борда на ELEEN SOFIA, за да установи дали на моряците, сред които двама българи, са осигурени провизии и са изплатени възнаграждения.
Има и значителни въпроси без отговор относно изчезването и предполагаемата смърт на готвача на кораба, който пада зад борд на рейд в Южен Китай, коментира още представителят на ITF.
Изнудване?
“Илиин Марин” разпространи позиция, в която твърди, че публикациите по темата на Maritime.bg и Splash247, които цитират съобщение на Морския синдикат на Австралия, са във връзка с предприети срещу дружеството действия “на изнудване от страна на адвокати, представляващи ищци по настъпило застрахователно събитие”. Става дума именно за изчезването на моряк от екипажа край Китай, каза във вторник пред Maritime.bg Ивайло Перепечаев, един от двамата изпълнителни директори на акционерното дружество.
Другият изпълнителен директор на компанията е Николай Колев, а в съвета на директорите влизат още Виолета Бонева и Панайотис Цилингирис. “Илиин Марин” има дъщерни дружества – “Илиин Марин Къмършъл” и “Илиин Марин Шипмениджмънт”, включително участие в “Мелдиди Шипинг”, дружество с ограничена отговорност, създадено с германската компания, зад която отново стои Николай Колев и Даниел Лереов, който е свързан с прохождането на “Илиин Марин”.
Считаме, че статията е във връзка с предприети срещу компанията действия на изнудване от страна на адвокати представляващи ищци по настъпило застрахователно събитие на борда на кораба с цел, компанията и застрахователите да изплатят допълнително обезщетение от 200 % над дължимото. Най-категорично заявяваме, че публикуваното не отговаря на истината и в рамките на много кратък срок, компанията ще предостави опровержение.
пише в позицията на “Илиин Марин”.
Дежавю
Компанията влезе в медийното полезрение с придобиването на първите си кораби, обявявайки планове за увеличаване на флота. Няколко години по-късно започнаха проблемите на дружеството, които дойдоха по време коронавирус COVID-19 пандемията, засегнала тежко шипинга.
През февруари 2020 г. кап. Светлозар Собаджиев обяви пред Maritime.bg, че ELEEN ARMONIA (IMO: 9407495) от състава на “Илиин Марин” няма да мръдне метър, ако моряците не получат възнагражденията си.
Месец по-късно Руският моряшки професионален съюз съобщи за забавени възнаграждения на моряци от екипажа на ELEEN SOFIA.
През същата година в базата данни на ILO за изоставени екипажи и кораби бе вписан плаващият под флага на Панама бълкер BEDFORD CASTLE (9189926).
Три години по-късно издания в Украйна съобщиха за двама загинали моряци на борда на ELEEN NEPTUNE (IMO: 9430844).
Очаквайте подробности.