Американският секретар по транспорта Рей ЛаХуд съобщи, че Морска администрация е сключила договор с NASA за преоборудване на кораб от състава на космическата агенция – в учебен съд. Моторен кораб LIBERTY STAR бе използван от NASA за прибиране от океана на ракетни горивни клетки. Предстои той да влезе в състава на американската Морска академия. Необходимо е корабът да претърпи технически подобрения, включително подобряване условията на борда и увеличаване на броя на местата. Новината за прехвърлянето на кораба, идва след като стана ясно, че единствената федерална морска академия в САЩ извежда от експлоатация своя тренировъчен кораба – KINGS POINTER. От 2009 година администрацията на президента Барак Обама е отпуснала над 300 млн. щ. долара за академията.
Преди 2 години, Maritime.bg ви разказа за корабите на NASA. Всъщност, когато чуем за космическата агенция, най-малко се досещаме за кораби. NASA имаше два. Съдовете LIBERTY STAR и FREEDOM STAR, се използват за прибиране на горивни клетки [Solid Rocket Boosters (SRBs)] на совалки. След двуминутен полет, клетките се отделят от совалката, приблизително на 50 km над водната повърхност, след което падат в Атлантическия океан (скоростта се намалява чрез парашути), където корабите ги прибират. Процедурата започва 24 часа преди излитане на совалките. Двата кораба излизат в океана под управление на екипажи, с изключително богат опит, включващи и водолази. На борда на всеки кораб работят 18 души. Горивните клетки падат в океана, а с това започва и същинската операцията. Първо се прибират парашутите, след тях кутията, в която се съхраняват по време на полет, намираща се в горната част на клетката. Когато тези елементи са качени на борда започва прибирането на горивната клетка. Водолазите закрепват специални въжета, с които тя се изтегля над водната повърхност, където водата от нея се изхвърля, а цялата клетка се поставя в хоризонтално положение на борд на кораба. След прибиране, клетките се рециклират и използват при следващи пускове. Двата кораба на NASA са построени специално за тази задача през 1980 и 1981 година в корабостроителницата Atlantic Marine Shipyard. Дълги са 53,6 m, имат широчина 14,3 m и газят 3-4 m.
Maritime.bg – Свят