Базираната в София “Илиин Марин” (Eleen Marine) твърди, че е станала “жертва на международна група изнудвачи, търсещи допълнителна материална облага от случай на застрахователно събитие, възникнало на борда на бълкер ELEEN SOFIA”. Това пише в позиция, разпространена от компанията до медиите и след като по-рано през седмицата представител на Международната федерация на транспортните работници (ITF) в Австралия обяви, че бълкерът е “кораб на срама”.
Представител на компанията е получил няколко обаждания от членове на горепосочената група, в които недвусмислено е заявено, че те не са доволни от законоустановеното застрахователно покритие на ищеца и че в случай на непостигане на допълнително обезщетение, те – очевидно действащи в полза на ищеца – имат механизъм, чрез който да оклеветят корабопритежателя пред всички институции в бранша.
твърдят от българската компания.
“В случая е видно, че заплахата е изпълнена и че един от синдикатите на транспортния бранш – ITF, и авторът на статията са включени пряко или косвено като инструмент в този механизъм”, според “Илиин марин”. Maritime.bg припомня, че информацията за случая бе разпространена от Морския синдикат на Австралия (МСА) и по-късно потвърдена от координатора на ITF за страната Иън Брей.
Българската компания твърди, че авторите на статията в сайта на МСА не са се свързали и не са получили коментар от нейни представители. “От стила на изразяване е видно, че на първо място е търсен медиен ефект и сензация, а не желание за обективно и балансирано представяне на фактите”, казват от “Илиин Марин” и допълват: “Всички твърдения в статията не отговарят на действителността и съдържащата се в нея „информация“ е напълно невярна”. От компанията подчертават още, че подобни твърдения за ELEEN SOFIA не са разпространявани от официалния пресофис на ITF.
В публикацията на Морския синдикат на Австралия се твърди, че корабът е арестуван в Гладстоун. “Истината е, че от 7 май корабът е в пристанището на Гладстоун без никакви арести и в момента изпълнява графика си според чартърния договор”, уточняват от “Илиин Марин”.
Фактите са следните: Корабът имаше кратък арест в пристанището на Макай от 29 април до 4 май, във връзка с продължаващ арбитраж по чисто търговски спор. Арестът беше предизвикан от бивши наематели на кораба (не от ITF), които искаха да обезпечат бъдещ иск, който все още се оспорва. Противно на предпоставката на статията, естеството на този търговски спор подчертава силния ангажимент на нашата компания към благосъстоянието на екипажа.
казват от българското дружество.
“Илиин Марин” разпространява и кратка предистория: По време на предишен преход член на екипажа показа симптоми на малария и предвид риска и опасност от фатален изход, капитанът предприе животоспасяваща операция за сваляне на споменатия член на екипажа и осигуряване на професионална медицинска помощ, както и тестване на целия екипаж за малария. На по-късен етап се доказва, че благодарение на тази операция е предотвратен смъртоносният край на моряка. Съответното посещение в пристанище доведе до иск за предполагаемо отклонение от бившите наематели на кораба, които арестуваха бълкера в пристанището на Макай. Арестът беше вдигнат на 4 май, след което корабът отплава към пристанище Гладстоун, за да започне операция по товарене, съгласно настоящия си чартър.
Бихме искали да подчертаем, че компанията е поставила здравето на член на екипажа над финансовите и други (фалшиви) искове и загуби, които може да понесе.
се посочва още в позицията на българския корабособственик.
Невярно е твърдението, разпространено от ITF, че представители на федерацията са посещавали многократно ELEEN SOFIA и “уж са се натъквали на ужасяващи условия на живот, липса на хигиена и храна”, заявяват още от компанията.
Под мениджмънта на “Илиин Марин” за периода 2018-2024 г. корабът е посетил Австралия само веднъж – през февруари 2024 г., твърди дружеството.
“При посещението си представители на ITF помолиха капитана да се качат на борда на кораба и да говорят с екипажа относно набирането на членове за съюза. Въпросните представители на ITF инспектираха жилищните помещения и закусиха в салета със същата храна, с която се хранеше екипажа. След приключване на проверката и срещите с екипажа – няма писмени коментари и препоръки към капитана и/или корабособственика. Това не са просто твърдения на “Илиин Марин”, те са подкрепени от писмени доклади на третия помощник-капитан и капитана на кораба”, коментират от българското дружество.
Компанията определя като “шокиращи и скандални” твърденията на представители на ITF за липса на храна на борда на ELEEN SOFIA в края на април 2024 г., малтретиране на екипажа и непоносими условия на живот.
Това са поредните лъжи, опровергани от успешно приключила инспекция на AMSA на ELEEN SOFIA на 8 май 2024 г. в Гладстоун. Проверката не установи неизплатени заплати, оплаквания от моряци, неподходящи битови условия или други от напълно неверните разпространени твърдения. Плавателният съд не е задържан.
подчертават още от “Илиин Марин”.
Искрено се надяваме, че организация като ITF ще разгледа въпроса на най-високо ниво и ще се извини на компанията в писмена форма и незабавно, в противен случай няма да ни остане друга алтернатива, освен да упражним всичките си законови права, за да защитим нашите интереси и репутацията на нашата компания, се посочва в позицията на “Илиин Марин”.
В заключение изразяваме високата си степен на загриженост по отношение на напълно безпочвените твърдения и фалшиви обвинения, направени от ITF и авторите на това срамно прессъобщение. Освен това сме повече от загрижени от факта, че с нас се свързаха и други корабособственици, които също твърдят, че са станали жертва на същата схема. Призоваваме международната морска общност да предприеме действия, за да се защитим взаимно, защото днес това е “Илиин Марин”, но утре може да е друга компания.
призовават от българското дружество.