Днес, 29 юни, отбелязваме 40 години от издигането на националното знаме на Република България на учебно-ветроходния кораб КАЛИАКРА (IMO: 8308410). През последните 4 десетилетия баркентината прославя България по света. Прекосяването на Атлантическия океан, участието в множество международни регати, приемането на борда на бележити световни лидери и короновани особи определят КАЛИАКРА като най-известния морски посланик на България.
Корабът е уникален за българското корабоплаване и родния флаг. През палубата му са преминали своето първоначално морско обучение стотици български капитани и механици. КАЛИАКРА участва в повече от тридесет международни регати и е посетил стотици пристанища на Европа, Африка и Северна Америка. Екипажите на баркентината са печелили десетки награди, включително и за най-бърз кораб. Той е гордостта и символ на българското морячество у нас и зад граница, достойно е представял страната пред десетки чужди държавни глави и правителствени ръководители в различни пристанища по света. На палубата му са проведени десетки мероприятия, популяризиращи България, вековните ни традиции и култура.
Като единствен представител на Югоизточна Европа във ветроходните среди на света и благодарение на извоювания си авторитет, КАЛИАКРА бе причина за номинирането на Варна като първо и основно Черноморско пристанище – домакин на Регатата за учебни ветроходи “Исторически морета 2010”, част от Tall Ships регатите, провеждани от 1956 г. насам.
КАЛИАКРА е многократен носител на награди за принос към сближаването на културите и традициите на източна и западна Европа.
Включването в екипажа и плаването под ветрила, възпитава подрастващите в качества като дисциплина, увереност, самоконтрол и колективизъм, които оставят дълбоки следи в характера им за цял живот. Всеки младеж, преминал през суровата закалка на баркентината, вдига нивото на своите бъдещи цели и стремежи. Неслучайно този вид обучение на подрастващите, независимо от тяхната бъдеща професионална ориентация, набира все повече и повече привърженици във всички европейски страни и по света като цяло.
След 1989 г. КАЛИАКРА участва редовно в международните регатите „Cutty Sark”, а по-късно „Tall Ships Races”, „Stan”, а също и във “Ветрило 89”, „Grand Regata Collumbus 92”. През 2003 г. баркентината участва в снимките на руския филм “Бегущая по волнам” по произведения на Александър Грин. На 28 юни 2005 г. участва в парада по случай 200-годишнината от битката при Трафалгар, където баркентината играе ролята на френската фрегата “Redutable”.
В периода след 2008 г., когато баркентината е прехвърлена в активите на БМКЦ, и до момента на кораба са обучени над 200 души от различни националности – немци, англичани, шведи, руснаци, испанци, французи, холандци, португалци и други.

Поглед назад
С нарастването на българския търговски флот се появява все по-голяма нужда от добре подготвени специалисти. Увеличените финансови възможности на страната дават възможност да се реализира мечтата на поколения български моряци – да имаме собствен модерен учебено-ветроходен кораб.
През 1981 г. СО “Воден транспорт” взема решение да възроди практиката за подготовка на корабоводителски кадри за българския търговски флот. След обстойни проучвания е поръчан такъв кораб в Полша, където в корабостроителницата “Ленин” в Гданск вече е построена учебната баркентина “Погория”. Там се подготвя за строеж и следващият ветроходен кораб от този тип – “Искра”, за нуждите на полския военноморски флот.
На 23 юли 1982 г. е подписан договор за построяване на учебен ветроходен кораб за България. Строителната документация носи инициала В-79, а ветроходът е първият кораб от този тип, строен за износ. Конструктивната документация на ветрохода получава инициала В.79-II/3 и е дело на колектив от проектно-конструкторско бюро на корабостроителницата “Ленин” в Гданск и на специалисти от политехническите институти в Гданск и Шчечин, главен консултант е капитан далечно плаване Казимеж Юркевич. Корабът е конструиран и построен според изискванията на полския корабен регистър – правила за класификация и построяване на морски яхти за клас PRS*KM yacht.
С указ на Държавния съвет на НРБ № 1163 от 13 май 1982 г., корабът получава името “Калиакра”.
При разработката на проекта на “Калиакра” са въведени изменения спрямо базовата конструкция на “Искра”, които имат за цел подобряване на експлоатационните качества на ветрохода. Те засягат по-специално оформлението на кърмата, палубните надстройки, ветрилното стъкмяване и разпределението на подпалубните помещения. Решено е да се постави дървена палуба, което е характерно за учебните ветроходи и създава удобства при работа.
Учебният ветроход е двупалубен. Корпусът е разделен на пет водонепроницаеми отсека. Той е изцяло заварен от стоманени листове с дебелина 6-8 mm и шпация от 500 mm. Изработен е по съвременна технология – в закрито хале с кила нагоре. Разкроените и заварени секции са монтирани към кила, над който е разположена дълга водонепроницаема секция, пълна със стоманени блокчета – неподвижен баласт. Кърмата е транцева.
Кормилната уредба е електрохидравлична. Управлението се извършва от хидравлична колонка на открития мостик. Предвидено е и аварийно управление (включително и с румпел). Рулят е балансиран тип NACA. Котвеното устройство се състои от хидравличен рудан и две 400-килограмови котви.
Електроенергията се осигурява от два генератора с мощност по 35 kW всеки. Спасителните средства включват две четириместни учебно-ветроходни пластмасови лодки и осем сала в контейнери.
Горната палуба има леерно ограждение. Изработена е от стомана с дебелина на листовете 6 mm и е покрита с тиково дърво с дебелина 25 mm. Палубните надстройки са две. Те са изработени от алуминиева сплав. Едната е зад бизан мачтата, а другата пред грот мачтата. Ходовият мостик е разположен в надстройката зад бизан мачтата. Тук са щурманската рубка, радиорубката, акумулаторното отделение и склад. Помещенията на долната палуба са разчетени за постоянния екипаж и практикантите. Те включват една капитанска и две други едноместни каюти в кърмовата част, девет двуместни каюти, три кубрика за практикантите с по 8, 10 и 12 спални места, каюткомпания, кухня и столова. На борда на ветрохода има условия за провеждане на общи учебни занимания. Всички помещения са обзаведени с необходимите санитарно-битови възли, сервизни помещения и др. Под долната палуба са разположени машинното отделение, складове, хладилни помещения, цистерни за питейна вода. Запасите на ветрохода са 36,9 т. вода, 9 т. провизии и 27,7 т. гориво. Те му осигуряват автономност на плаване до 30 дни без презареждане в пристанища.
КАЛИАКРА е заложена на стапел на 5 октомври 1983 г. в корабостроителницата „Парижка комуна” в Гдиня. Корпусът е построен в закрито хале по съвременна технология. След завършването му той е пренесен до дока на „Парижка комуна” и е спуснат на вода на 28 януари 1984 г. После е провлачен до корабостроителницата „Ленин” в Гданск, където се завършва дострояването на ветрохода.
На 31 май корабът излиза на ходови изпитания, които завършват на 5 юни. На тях КАЛИАКРА показва отлични ходови качества, достигайки скорост под ветрила до 10 възла.
На 29 юни 1984 г. в Гданск на тържествена церемония е издигнато националното знаме.
Баркентината е приета от български екипаж, преминал едномесечно обучение през 1983 г. на полския ветроход „Искра”. Екипажът е подбран сред моряци, имащи ветроходна подготовка (основният състав е от яхтклуб „Капитан Георги Георгиев – Порт Варна”).
Веднага след това КАЛИАКРА се отправя на първото си плаване около Европа на път за родината.
На 3 август 1984 г. ветроходът е посрещнат тържествено в Пристанище Варна.