Служителите на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) ще имат право да използват помощни средства, моторни превозни средства със специален режим на движение и стоп-палки, както и принудителното да отвеждат нарушители с неустановена самоличност в най-близкото районно управление на Министерството на вътрешните работи. Това предвижда проект на наредба на Министерството на земеделието и храните, видя Maritime.bg.
В мотивите към документа се посочва, че на практика поради нормативната празнота служителите на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) не могат да осъществяват функциите си в предписания от Закона за рибарството и аквакултурите обем.
В проекта на наредба е посочено още, че автомобилите със специални звукови и светлинни системи са собственост на агенцията, и се определят със заповед на изпълнителния директор, по предложение на главния й секретар. При осъществяване на своите правомощия служителите на ИАРА ще имат право да спират пътни превозни средства и да установяват самоличността на лицата, да проверяват всички документи, свързани с целта на проверката, касаеща рибарството и аквакултурите. Регламентирано е, че при движение с автомобили със специален режим на движение, водачите са длъжни да изпълняват разпорежданията на служителите на Министерството на вътрешните работи.
В проекта на наредба е описано, че водачът на МПС със специален режим на движение само и единствено при наличието на подаден сигнал за нарушение на ЗРА на телефон 112, ще може да: преминава при забраняващ сигнал на светофара или да преминава, без да спира, при наличието на пътен знак, който изисква това, но само след като намали скоростта достатъчно, за да извърши това безопасно; надвишава разрешената максимална скорост на движение дотолкова, доколкото няма да застраши нечий живот или имущество; не се съобразява с организацията на движението, въведена с пътни светофари, пътни знаци, пътни маркировки и други средства, когато това се отнася до посоката на движението и завиването в определени направления, и ако това няма да застраши останалите участници в движението; паркира или да престоява независимо от разпоредбите на Закона за движението по пътищата, като през това време той може да подава само светлинен сигнал с пробляскваща синя и/или червена светлина.
В проекта на наредба е регламентирано изрично, че тези дейности не освобождават водачите на МПС със специален режим на движение, както и водачите на съпровожданите от тях автомобили от задълженията да управляват и да се движат по безопасен начин. След използване на специален режим на движение, съответният служител е длъжен да представя писмен доклад до главния директор на Главна дирекция „Рибарство и контрол“ за всеки отделен случай.
В проекта на наредба е определено, че за спиране на пътните превозни средства за проверка, служителите трябва да подават подават сигнал със стоп-палка, която има светлоотразителна част с червен цвят с надпис „ИАРА“ и пореден номер. Стоп-палките се предоставят на служителите с контролни функции от определен от изпълнителния директор на ИАРА служител, и се води списък на служителите и предоставените им стоп-палки.
Съгласно допълнителните разпоредби на ЗРА „Помощни средства“ са белезници и палки.
Съгласно ЗРА служителите на ИАРА имат право да отвеждат принудително нарушителите с неустановена самоличност в най-близкото поделение на МВР, като съставят протокол при предаване на правонарушителя на съответните полицейски органи.
Предложените текстове на проекта на Наредба са насочени към постигане на законосъобразно използване на помощни средства, МПС със специален режим на движение и стоп-палки от служителите на ИАРА, както и гарантиране правата на нарушителите при използване на помощни средства и принудителното им отвеждане в най-близкото районно управление на МВР.
Наредбата следва да повиши ефективността на контролните дейности на ИАРА, както и по-добро прилагане на правомощията на служителите на агенцията.
Проектът не предвижда разходването на допълнителни средства от бюджета на Министерство на земеделието и храните (МЗХ).
Към момента ИАРА разполага с налични помощни средства, които са недостатъчни. Същите са закупени по процедура чрез директно предоставяне по Програмата за морско дело и рибарство, и към момента не са влезли ефективно в употреба, предвид липсата на издадена наредба. Необходимия финансов ресурс за изпълнението на наредбата, по отношение на оборудване на МПС с устройства, излъчващи специален звуков сигнал и светлинен сигнал с пробляскваща синя и/или червена светлина, и тяхното обозначаване, закупуване на стоп-палки и помощни средства, провеждане на обучения на служителите на ИАРА, може да бъде осигурен в рамките на ПМДРА. Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури може да получи безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на посочените дейности.
Извън прилагащите органи изпълнението на наредбата няма да доведе до финансова тежест върху гражданите.
Вижте още: