Един човек загина, а други четирима са настанени за лечение със сериозни наранявания след украински удар с безпилотен летателен апарат в Пристанище Кавказ. Генералният щаб на армията на Украйна обяви, че е поразен плавателен съд, използван “за превоз на военни товари”.
Окупаторите използваха този ферибот за превоз на железопътни вагони, автомобили и контейнери за военни цели. “Славянин” е третият и последен ферибот, който Русия е имала в споменатия регион.
пише в съобщение на генералния щаб на Украйна.
Това е пореден случай, при който Украйна открито атакува търговски кораби в Черноморско-Азовския басейн.
Ферибот СЛАВЯНИН (SLAVYANIN, IMO: 8300169), осигуряваше морска връзка за превоз на газ до Варна. Този тип товар не попада под санкциите срещу Руската федерация и за него има дерогация до края на календарната година.
Нито едно издание в Русия не потвърждава информацията, че поразеният кораб е СЛАВЯНИН.
Генералният щаб на армията на Украйна разпространи снимка, за която твърди, че показва пожар на борда на кораба. Руските служби коментираха единствено, че при атака с дрон е поразен ферибот, последвал е пожар, който е овладян непосредствено след нападението, но не разпространиха името на плавателния съд.

Моторен кораб СЛАВЯНИН бе ангажиран и с превоза на руско отработено и свежо ядрено гориво от и за АЕЦ “Козлодуй” през Фериботен комплекс – Варна.
Плавателният съд извършваше по 4 курса месечно между Варна и Кавказ.
След предишната украинска атака, при която бе поразен ферибот АВАНГАРД – също поддържал линията до Варна, компанията-собственик на кораба прекрати временно превоза на газ до Варна от съображения за сигурност.
Това води до преки негативни икономически последствия за редица дружества в България.
Maritime.bg припомня, че в края на миналата година СЛАВЯНИН бе ударен от плаващия под флага на Палау кораб за генерални товари NEW RAOUF (IMO: 8342375). Инцидентът стана на около 46 nm източно от н. Шабла, а непосредствено след него NEW RAOUF напусна района.
Държавна агенция “Национална сигурност” и Министерството на отбраната следва да извършат обстойна проверка относно надеждността на данните на AIS и GPS координатите в териториалното море, прилежащата зона и изключителната икономическа зона на Република България с цел осигуряване на безопасно корабоплаване, недопускане на морски произшествия и недопускане на замърсяване на морската среда. Това става ясно от предварителната оценка на сблъсъка, изготвена от Националният борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт (НБРПВВЖТ).
От компанията-собственик и оператор на кораба “АнРуссТранс” отказаха да предоставят информация за твърденията на ВСУ в телефонен разговор пред Maritime.bg. Изданието изпрати и писмени въпроси, като до редакционното приключване на този материал отговори не постъпиха.
Представител на “АнРуссТранс” все пак е заявил пред българска агентийска компания, че разпространената от ВСУ информация не отговаря на истината и СЛАВЯНИН не е поразен.
Фериботната линия между Варна и Кавказ бе открита на 3 март 2009 г. Тя се обслужваше от руските еднопалубни кораби АВАНГАРД и СЛАВЯНИН, с капацитет за превоз съответно на 45 и 50 вагона. СЛАВЯНИН е въведен в експлоатация през септември 2010 г. и освен жп вагони може да превозва други колесни и верижни машини.
Междувременно украинската “Укрферри” отложи възобновяването на фериботната линия между Черноморск и Грузия, която бе спряна след началото на войната в страната. През миналия месец “Укрферри” съобщи, че планира да възстанови линията от 9 юли. Компанията не обяви причини, довели до забавянето. Преди дни един от фериботите на украинската компания напусна след ремонт варненско кораборемонтно предприятие. От тогава до сега корабът остава на котва на около 13 морски мили източно от Обзор.