Танкерният трафик през Босфора е намалял. Това потвърждава изследване, според което причините са комплексни, а сред тях – глобалната криза и строежът на тръбопровода Баку-Тбилиси-Джейхан.
През първите 6 месеца на годината през Босфора са преминали 4,496 танкери и 24,092 други кораби.
Според турското министерство на транспорта Босфорът с неговите географски дадености представлява един от най-опасните естествени морски пътища. Според данните, за периода, танкери са транспортирали през Босфора около 64,3 млн. тона опасни материали.
През 2007 година 106,519 кораби са преминали през него. Броят на съдовете намалява постепенно оттогава. Година по-късно през Босфора са преминали 103,293 кораби, а през 2010г. – 95,177.
Maritime.bg припомня, че в началото на годината Истанбулската агенция за развитие (ИАЗ) предприе законодателни промени, които определят корабите като обект на проверки за изхвърляните в атмосферата емисии. За силно замърсяващите съдове са предвидени и глоби. ИАЗ заедно с Техническия университет в Истанбул правиха проучване, с което да набележат силно замърсяващите кораби сред трафика в приливите. След като бъдат набелязани, съдовете ще бъдат подложени на проверка от властите, писа вестник „Заман“. На тези от тях, които не отговарят на изискванията ще бъде забранено преминаване през протоците или преминаване срещу „сериозни“ такси. Протокът Босфор остава един от най-важните канали за корабоплаването в света, годишно през него преминават почти 50 000 кораби. Увеличаващият се брой съдове оказва негативно влияние над качеството на въздуха в Истанбул, смятат от ИАЗ. В началото на миналата година Турция съобщи, че предвижда въвеждане на нови такси за танкери, които преминават през Босфора и Дарданелите. С решението се цели намаляване на трафика през протоците, съобщиха тогава от Министерството на енергетиката. Мерките ще бъдат въведени до началото на 2014 година.
В края на 2010 година стана ясно, че премиерът на Турция Реджеп Тайип Ердоган планира строителство на втори Босфор.
Maritime.bg – Корабоплаване