Още през миналата година Регионалната инспекция по околната среда и водите – Варна е разпоредила на “Солвей Соди” да почисти утаителя на р. Провадийска, който се намира пред входа на Пристанищен терминал Варна – Запад. Това стана ясно от съобщение на инспекцията, разпространено в петък.
На 04.09.2023 г. при планова проверка, извършена от експерти на РИОСВ – Варна на обект утаителен басейн „Падина“ е направен оглед на утаителя, изграден в устието на р. Провадийска. Установено е, че е затлачен от утайки, като са се образували островни зони от тях и проводимостта на реката е силно затруднена. Образуваните утайки са в резултат от протичане на химична реакция между калциев йон, съдържащ се в пречистените отпадъчни води след утаителен басейн „Падина“, и хидроген карбонат, съдържащ се в речната вода. При реакцията се образува фина бяла утайка от калциев карбонат.
гласи съобщение на РИОСВ – Варна.
На „Солвей соди“ АД, като собственик на утаителя, е дадено предписание от РИОСВ – Варна да почисти утаителя, изграден в устието на р. Провадийска от натрупаните утайки.
Maritime.bg припомня, че сателитни изображения и кадри от дрон показват навлизане на утайки в току-що удълбочения плавателен канал към най-големия пристанищен терминал в Област Варна. Това се случва след края на проекта за удълбочаване на каналите, за който държавата разходи над 400 милиона лева.
В изпълнение на даденото предписание „Солвей Соди“ АД предостави на РИОСВ-Варна уведомление за инвестиционно предложение /ИП/ за „Възстановяване проводимостта на р. Провадийска“ с дължина 2800 м. и в допълнение е представено уведомление за участък 2 – почистване на утаителя с дължина 1300 м. В хода на процедурата е получено становище на БДЧР, че ИП и неговото изменение са допустими спрямо ПУРБ и ПУРН 2016 – 2021 г. и реализирането им няма да окаже значително въздействие върху водите и водните екосистеми. Директорът на екоинспекцията съгласува изпълнението на инвестиционните намерения.
твърдят от РИОСВ – Варна.
Maritime.bg изпрати въпроси до “Солвей Соди” за съдържанието на т.нар. утайки и наличие на химичен анализ, доказващ че те са безвредни. Отговори не постъпиха до края на работния ден в петък, но от пресслужбата на компанията поеха ангажимент да дадат разяснения за ситуацията през следващата седмица.
През 2016 година варненската екоинспекция налага солена глоба на соводия завод в Девня заради замърсяване именно на река Провадийска. Тогава всеки месец „Солвей Соди” е бил задължен да плаща по 28 637 лева по сметката на РИОСВ-Варна за неспазване на ограниченията за неразтворени вещества, които се изпускат от утаителния басейн (шламоотвал) „Падина” в река Провадийска. Шламоотвалът е собственост на “Солвей Соди” и в него се вливат отпадъци от девненската промишленост. Съоръжението е един от основните замърсители на Белославското езеро, сочи доклад на Института по океанология при БАН-Варна, предава тогава Дарик.
За първи път от години утайките обаче заплашват подхода към Пристанище Варна – Запад. “При първия по-силен дъжд утайките от река Провадийска, които вече виждате и от космоса, ще блокират най-големия карго терминал в България “Варна – Запад”, прогнозира Пенка Илиева, председател на Синдиката на пристанищните работници – КНСБ при Пристанищен терминал Варна – Запад.
Заводите ще бъдат блокирани, а хиляда работници от терминала и техните семейства ще останат без доходи.
алармира още синдикалният лидер.
По думите й причина за случващото се стават сключени “некачествени споразумения” между Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” и девненски завод. Илиева коментира, че ДППИ трябва да поддържа утаителя и за своя сметка да поема 40% от разходите.
Всеки момент пристанищен терминал Варна запад може да бъде затворен от наносите на река Провадийска.
каза Илиева.
Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” да предяви обратен иск към заводите, отговорни за пълненето на утаителя на р. Провадийска, предложи неотдавна инж. Ангел Забуртов, генерален директор на предприятието в периода от 2014-а до 2021 година.
Има деформация – при запълнен капацитет на утаителя, имаме преливане на седименти в плавателните канали и акваториите на пристанищата. Заплахата е, че всеки месец около 10 хил. куб. метра утайки отиват в акваторията, която е издрагирана по проекта за удълбочаване, което може да стане причина за намаляване на газенето.
каза Ангел Забуртов.
Почистването на утаителя на река Провадийска ще започне през август и ще продължи 12 месеца, става ясно от съобщението на РИОСВ – Варна.
Промерите в района все още не установяват драстичен спад на дълбочините, но това е въпрос на време, ако не бъдат предприети незабавни мерки за удълбочаване на утаителя.