С близо метър вероятно е намаляла дълбочината във фарватера край утаителя на р. Провадийска и най-големия пристанищен терминал във Варненска област. Това показа независимо проучване на Maritime.bg в района. Проектната дълбочина на фарватера, след приключването на мултимилионния проект за удълбочаване каналите на варненския пристанищен комплекс, следваше да бъде 14,75 метра.
Две замервания, осъществени в петък и неделя, показват, че липсва подобна дълбочина във фарватера в района на утаителя, както и че дълбочините не са еднакви по широчината на безопасната за навигация полоса.
Утаителят е част от система, използвана от “Солвей Соди” – в него попадат води от сгурошламоотвал “Падина”. Сателитни изображения показаха, че утаителят не е поддържан и удълбочаван поне от 2021 г. Това става причина за натрупване на огромно количество маси, които са затлачили проводимостта на реката. Образувани са островни зони от утайки, като е видно сериозно навлизане във водите на Белославското езеро и плавателния канал.
В края на миналата седмица стана ясно, че още през 2023 година РИОСВ – Варна е предписала на “Солвей Соди” да почисти съоръжението. “Почистването на утаителя на река Провадийска ще започне през август и ще продължи 12 месеца”, става ясно от съобщението на РИОСВ – Варна.
Промерите на Maritime.bg установяват, че от дълбочината в района на фарватера в непосредствена близост до утаителя е “отплавал” поне 1 метър. Нещо повече – в южната част по линията на червените буйове дълбочината варира между 13,30 и 13,80 метра. Максималната измерена дълбочина от екипа на Maritime.bg в средата на фарватера пред утаителя не достига 13,7 метра – между буйове 242 и 243.
За сравнение, дълбочината между буйове 240 и 241, които се намират източно от устието на утаителя на р. Провадийска, варира между 14,00 и 14,10 метра. Това отново е далече от проектните 14,75 метра.
В неделя навлизащите в Белославското езеро утайки се разпространяваха в източна посока, поради преобладаващите ветрове. Облитане на района с дрон установи продължаващо силно навлизане на маси от утаителя, достигащи и преминаващи в разпространението си по водната повърхност намиращия се на изток Фериботен комплекс – Варна.
“Ситуацията създава обосновани съмнения, че на изсипващите утайки предприятия са спестени средства, вероятно милиони, за поддържане на утаителя, тъй като паралалено с изпускането им в канала бе провеждано удълбочаването в района”, казаха в понеделник от Синдиката на пристанищните работници – КНСБ при Пристанищен терминал Варна – Запад. Вероятно ще бъде подаден сигнал до Прокуратурата на Република България за ситуацията с утаителя, коментираха от синдикалната организация.
Очаквайте подробности…
* Извършените замервания от екип на Maritime.bg са осъществени на 02.08 и 04.08.2024 г. от борда на съд от спомагателния флот в Пристанищен комплекс – Варна и от борда на малък плавателен съд за спорт и развлечение. Използвани са ехолоти “Simrad” и “Lowrance”. Очакват се официални данни от Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” за извършени промери с многолъчев ехолот.