Над 15 метра е била измерената дълбочина във фарватера в района на утаителя на река Провадийска, съобщиха пред Maritime.bg от Министерството на транспорта и съобщенията. Последни промери са правени от ДП “Пристанищна инфраструктура” през месец май.
“Последните промери, правени в Клон – ТП „Пристанище Варна“, са от 22.05.2024 г., като дълбочините между буйове 240 – 241 и 242 – 243 са в порядъка 14,60 метра до 15,10 метра”, според отговор на МТС.
Припомняме, че при проведени независими промери от Maritime.bg подобни дълбочини не бяха установени, нещо повече – около метър от дълбочината е “отплавала”. Сателитни изображения и кадри от дрон показват сериозно навлизане на утайки в района на подходния канал към Пристанищен терминал Варна – Запад.
В понеделник постъпи становище от “Солвей Соди” по поставени от Maritime.bg въпроси. Содовият завод не отговаря по същество, не предоставя информация за количеството натрупани утайки, нито предостави налични проведени химични анализи, които да доказват, че те са безвредни.
Вместо това “Солвей Соди” АД отоваря:
“Солвей Соди” АД в Девня, България, произвежда калцинирана сода и натриев бикарбонат. Тези продукти се произвеждат от естествен варовик и сол и намират приложение в производството на стъкло и системи за пречистване на въздуха, както и в приложения в здравната индустрия, като системи за хемодиализа.
Отпадъчните води, съдържащи остатъци от варовик от производството, се пречистват чрез процес на утаяване, отделят се и твърдата част се утаява в утаителен басейн “Падина”, докато останалата пречистена течност се изпуска през открит канал в река Провадийска, придържайки се към най-добрите налични техники на Европейската комисия (НДНТ). Това се извършва в съответствие с местните и национални разпоредби и високите стандарти на “Солвей Соди” за здраве, безопасност и опазване на околната среда.
Поддръжката на утаителя на река Провадийска е споделена отговорност между “Солвей Соди” и ДППИ.
През изминалите години, утайките от утаителя, чрез драгиране, са били депонирани в депо, собственост на трета страна. След последното почистване на утаителя през 2017 г., депото е почти изчерпало капацитета си и собственикът реши да използва земята за други проекти. Впоследствие, през юни 2021 г., бе стартирана обществена поръчка за драгиране на утаителя от Пристанищна инфраструктура. За съжаление тя беше оспорвана и след това прекратена.
Съвместно, “Солвей Соди” и Пристанищната инфраструктура работят активно върху различни краткосрочни решения за почистване на утаителя, както и по допълнителни средносрочни възможности.
В ход е изпълнението на инвестиционно предложение на “Солвей Соди” АД, одобрено от РИОСВ – Варна за почистване на до 100 000 м3 утайки.
Паралелно с това “Солвей Соди” оценява възможността за депониране на сухи утайки на собствена територия, като допълнителна опция. В момента се работи и по проучвания за намиране на средносрочни решения.
Опазването на здравето и безопасността на служителите и местните общности е основен приоритет на компанията. Ангажиментът на “Солвей Соди” за отговорно производство доведе до ефективни производствени процеси, значително намаляване на емисиите и фокус върху безопасността на околната среда.
гласи становището на “Солвей Соди”.
От отговора на “Солвей Соди” не става ясно защо отговорността за поддържането на утаителя е споделена с държавното предприятие. Компанията не отговаря дали е налично и действащо към момента споразумение с ДП “Пристанищна инфраструктура”. Към момента не е постъпил отговор и от ДППИ дали има такова споразумение.
Припомняме, че утаителят е бил поддържан на база на заповед от времето на Народна Република България, с която разходите са разпределяни между две министерства – на транспорта и на вече несъществуващото министерство на химическата промишленост. След промените в България и приватизацията на заводите, по напълно необясними причини изпълнението на заповедта е продължавало, като 40% от разходите за удълбочаване на утаителя са поемани към бюджета на Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура”. В края на миналата година министърът на транспорта Георги Гвоздейков не отговори на въпрос на Maritime.bg дали държавата ще продължи да плаща или ще бъде взето решение за поддържането на утаителя средства да осигуряват единствено девненските заводи, промишлените и други предприятия, разположени по течението в районите на гр. Нови пазар и гр. Провадия.
Maritime.bg изпрати запитване и до Министерството на околната среда и водите за наличен анализ, доказващ, че т.нар. утайки не представляват опасност за околната среда.
В програма за опазване на околната среда на Община Белослав четем, че през утаителя се “заустват в р.Провадийска механично пречистени, но обикновено силно алкализирани води, с високи концентрации на хлориди”. “Предназначението на шламоотвал Падина е само за механично пречистване-утаител на отпадъчните води. Макар и избистрени, те са силно химически натоварени и оказват негативно влияние на езерото”, пише още в програмата.
Припомняме, че през 2016 година варненската екоинспекция налага солена глоба на соводия завод в Девня заради замърсяване именно на река Провадийска. Тогава всеки месец „Солвей Соди” е бил задължен да плаща по 28 637 лева по сметката на РИОСВ-Варна за неспазване на ограниченията за неразтворени вещества, които се изпускат от утаителния басейн (шламоотвал) „Падина” в река Провадийска. Шламоотвалът е собственост на “Солвей Соди” и в него се вливат отпадъци от девненската промишленост. Съоръжението е един от основните замърсители на Белославското езеро, сочи доклад на Института по океанология при БАН-Варна, предава тогава Дарик.
Още през миналата година Регионалната инспекция по околната среда и водите – Варна е разпоредила на “Солвей Соди” да почисти утаителя на р. Провадийска, който се намира пред входа на Пристанищен терминал Варна – Запад. Това стана ясно от съобщение на инспекцията, разпространено в петък.
Ситуацията създава обосновани съмнения, че на изсипващите утайки предприятия са спестени средства, вероятно милиони, за поддържане на утаителя, тъй като паралалено с изпускането им в канала бе провеждано удълбочаването в района
казаха в понеделник от Синдиката на пристанищните работници – КНСБ при Пристанищен терминал Варна – Запад.
Вероятно ще бъде подаден сигнал до Прокуратурата на Република България за ситуацията с утаителя, коментираха от синдикалната организация.