Преди броени дни приключи транзитното преминаване през Северния морски път, извършено от руският танкер “Владимир Тихонов”. Корабът е собственост на Совкомфлот.
“Владимир Тихонов” е транспортирал 120 хил. тона газов кондензат. Корабът остава в историята като първи съд с подобни размери, преминал през СМП.
Двата най-големи в света ледоразбивачи са ескортирали танкера. Това са “50 Лет Победы” и “Ямал”.
Изминати са повече от 1200 nm от нос Дизайр (остров Нова Земя) до нос Дежнев в Беринговия проток. Преминаването е осъществено в рекордно кратко време – по-малко от 7,5 дни.
Спестени са около седем дни, в сравнение с традиционния маршрут през Суецкия канал. Това представлява значително икономическо предимство и потвърждава високия потенциал и стратегическо значение на Северния морски път.
За Совкомфлот това е втори транзит от Атлантика до Тихия океан през Северния морски път. През месец Август м.г. преход извърши “СКФ Балтика” /дедуейт над 100 000т./.
До тази година “СКФ Балтика” бе най-големият кораб преминавал по маршрута.
maritime.port.bg припомня, че през Август м.г. през Северния морски път премина “Nordic Barents” – първи не-руски кораб преминал по маршрута. Kорабът отплава от порт Киркенес в Норвегия и прекоси Арктика, като транспортира 41,000 тона желязна руда до Китай. В начинанието тогава се обединиха компании от Норвегия и Дания.
В “битката за Северния морски път” преди дни се включи и “Sanko Odyssey” – най-големият бълкер и първи японски съд, преминаващ през маршрута. “Sanko Odyssey” ще транспортира 72 000 т. желязна руда за Китай. За сигурност Росатомфлот ще осигури поне един атомен ледоразбивач, който ще ескортира “Sanko Odyssey”.
По-рано през лятото бе поставен и първи рекорд за скоростно преминаване през протока от “STI Heritage”. Танкерът премина през СМП за осем дни. Рекордът не се задържа дълго, след преминаването за 7,5 дни извършено от “Владимир Тихонов”.
maritime.port.bg – Любопитно