Датата е 20-и септември 2021 г. Край северните брегове на България преход от Украйна извършва моторен кораб VERA SU (IMO: 8611219, сега плава под името SAFINA). Превозва 2 837 mt урея. В 01:55 ч. корабът извършва планиран поворот и пресича границата на териториалното море на Република България, насочвайки се към точката за включване в Схемата за разделно движение. Малко преди 04:00 ч. вахтеният втори помощник-капитан за кратко сяда на дивана на мостика и заспива. Без буден на мостика, корабът не извършва последващ планиран поворот за включване в Схемата за разделно движение, а продължава с непроменен курс и скорост от 7,8 възела към брега. За нещастие на мостика не се явява старши помощник-капитанът, който следва да поеме вахтата. В 04:03 ч. дежурният на VTS – Варна, и в 04:05 ч. дежурните на Гранична полиция, които до този момент следят движението на кораба, виждайки, че се насочва към брега, започват да го търсят по VHF. Повикванията са многократни и настоятелни, но без резултат.
Сагата Vera Su
В 04:13:43 ч., с курс 246° и скорост 7,8 kn корабът засяда на скалистия бряг в района на защитена местност „Яйлата“.
Последват опити на екипажа за снемане на кораба от плитчината, включително капитанът разпорежда да не се отговаря на повикванията от българските служби. Няколко часа по-късно Maritime.bg разпространява първи кадри от инцидента, а турският капитан на плавателния съд заяви: Не мога да коментирам, виждате резултата.
В първия ден след засядането отговорните български институции започнаха активни действия за мобилизация на сили и средства, започна и картиране на дъното в района, за да се маркира безопасен подход за бъдещи опити за изтегляне на VERA SU.
Провеждаше се и активна кореспонденция между държавни органи и корабособственика и корабния оператор, оценено е мореходното състояние на кораба и започва планиране на различни варианти за снемане на кораба.
На 23-и септември 2021 г. корабособственикът обяви обща авария, предлагайки част от товара да бъде изхвърлена в морето. Този план бе категорично отхвърлен от Басейнова дирекция „Черноморски район”, като създаващ опасност за морската среда.
На компанията-корабособственик бе предоставен срок до 10:00 ч. на 27.09.2021 г. да предложи технически осъществими варианти за претоварване на превозвания товар и да представи план за прехвърляне на остатъчното гориво на кораба, за да се предотврати замърсяване на морската среда с нефтопродукти.
Четири дни след засядането на VERA SU край Яйлата, служители на ГД „Гранична полиция“ и ИА “Морска администрация” се качиха за първи път на борда. ИАМА извърши инспекция на кораба с цел проверка на общото му състояние. Замерени са баластните и горивните танкове, проверени са мостика и машинното отделение, състоянието на товарното помещение, сантините и товара. Не са установени следи от постъпване на задбордна вода в товарното помещение. На ден бяха извършени дълбочинни промери, с оглед осигуряване на полоса за безопасно заставане на плаващ кран, прехвърляне на част от товара и последващо провлачване на кораба.
В дните след засядането на кораба, вълнението на морето и постепенното увеличаване на количеството постъпила вода в баластните танкове, стана причина за образуване на пробойни и нахлуване на задбордна вода в хамбара с товар урея.
Предвид очакваното влошаване на хидрометеорологичната обстановка, министърът на транспорта и съобщенията (тогава Христо Алексиев) разпореди със своя заповед да започне в максимално кратки срокове прехвърляне на горивото от танковете на кораба и начало на действия за прехвърляне на товара.
Междувременно корабът е задържан със заповед на капитана на Пристанище Варна.
Първият опит за частично прехвърляне на товара стана причина за медиен скандал, тъй като на заснети от Maritime.bg кадри в нощта на 27-и септември се виждаше значително изтичане на част от уреята.
След минималното облекчаване на кораба, в района бяха изпратени два влекача в опит VERA SU да бъде изтеглен от мястото на засядане. При натоварвания на теглене, на буксирите близки до максималните, съчетано с работа на главния двигател на кораба на пълен ход назад, опитът за изтегляне е неуспешен. В резултат на упражнените усилия едното буксирно въже се къса и операцията по изтегляне е прекратена. С влошаване на хидрометеорологичните условия през следващите няколко дни процесът на потъване на кораба се ускорява.
Ден след излъченото на живо видео на Maritime.bg от нощната операция, тогавашният министър на околната среда и водите издаде заповед за спиране на дейностите по претоварване на наличния на борда на VERA SU товар, до осигуряване и въвеждане в действие на екологосъобразна технология за претоварване, при която не се извършва разсипване на урея и не се създава опасност от замърсяване на водите.
Освободен бе тогавашният изпълнителен директор на ИА “Морска администрация” к.д.п. Живко Петров, а на негово място и за водещ операцията бе назначен сегашният шеф на агенцията к.д.п. Венцислав Иванов.
Под въздействието на морските вълни корабът започна да променя позицията си, като потъва по-дълбоко.
По-късно на медиите бе забранен достъпът до ЗМ “Яйлата” с автомобили, светкавица пада до отразяващ аварията журналистически екип, на който се наложи да пренася цялото си оборудване пеш и на повече от 2 километра. След това журналистите отново бяха допускани до района, а месец след засядането VERA SU вече се бе превърнал в туристическа атракция, в надпревара за снимки край кораба се изредиха представители на почти всички съществуващи към онзи момент партии в страната. Инфлуенсъри от социалните мрежи осигуряваха публиката в мрежите с ежедневни кадри, не липсваха разсъждения и препоръки за воденето на операцията.
Междувременно със заповед на тогавашния министър-председателя бе създадена координационна група с ръководители министърът на околната среда и водите и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, в която попаднаха за членове заместник-министър на отбраната, заместник-министър на външните работи, заместник-министър на правосъдието и заместник-министър на вътрешните работи. Групата бе натоварена със задача “да организира, координира и контролира дейностите на компетентните органи във връзка със ситуацията с кораба, както и да събира и анализира цялата информация за развитието й”.
ИА „Морска администрация“ поиска съдействие от Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) и получи надуваеми баржи, които бяха използвани за претоварване на част от товара на кораба и извозването му до брега. Всичко това беше съпроводено от широко медийно отразяване на пристигането на баржите, надуването им, последващото им провлачване. Въпросните баржи по-скоро не допринесоха за успеха на операцията и най-малко една от тях бе загубена в морето.
Времето междувременно се влоши и бяха предприети действия за допълнително укрепване на кораба, на който междувременно нахлуваше вода от нова пробойна през баластен танк.
На 06.10.2021 г. капитанът на кораба обявява напускането му.
Пет дни по-късно стана ясно, че машинното отделение на кораба е наводнено. В периода 12.10 – 18.10.2021 г. е проведена обмяна на електронна кореспонденция между корабособственика и държавни органи с цел уточняване статута на кораба, намеренията на корабособственика, план за действие по изваждането на кораба и др.
На 18.10.2021г. е изготвено в окончателен вариант Становище на Института по океанология към Българска академия на науките, който съдържа оценка на екологичния риск от замърсяване на морската околна среда, свързано с товара на VERA SU в крайбрежната акватория между Камен бряг и курортен комплекс „Русалка“. Становището е изготвено по искане на Басейнова дирекция „Черноморски регион“ и в него бе направено заключение, че азотсъдържащите торове замърсяват водните басейни и променят екологичния баланс, както и, че при всички предложени варианти на разтоварване/изпускане на товар от заседналия кораб ще се наблюдава негативен ефект върху организмите и популациите. За най-благоприятен за морската среда е предложен вариантът, при който уреята се претоварва безопасно и се изнася на брега за обезвреждане.
На 29.10.2021 г. е изпратено писмо до корабособственика, с което е уведомен, че корабът вече се намира в пристанище Варна, КРЗ “Одесос” и че следва да информира ИА „Морска администрация“ относно намеренията си да получи имуществото след заплащане на направените разноски или да се откаже от кораба.
На 29.10.2021 г. е получен отговор от корабособственика, насочващ ИА „Морска администрация“ към директен контакт със застрахователите. На 04.11.2021 г. корабът е преместен от КРЗ “Одесос” в „Терем-КРЗ Флотски aрсенал – Варна“ за извършване на ремонтни дейности и докуване на кораба.
По-късно държавата обяви търг за продажбата на кораба, а междувременно с награди, почести и минути в праймтайма се сдобиха участвали в операцията. В момента VERA SU плава под името SAFINA и превозва товари между руски пристанища.
През март 2022 г. Maritime.bg получи по Закона за достъп до обществена информация “сметката” за проведената операция.
Държавата забрави да си иска милионите за изтеглянето на Vera Su?
До близо 2,9 млн. лева достигнаха разходите на държавата за операцията по изтегляне и изваждане на заседналия край Яйлата моторен кораб. Към онзи момент ИА “Морска администрация” бе генерирала разходи в размер на 73,200 лева, а ДП “Пристанищна инфраструктура” – разходи на стойност над 2,8 млн. лева.
Тогава стана ясно, че България трябва да предяви претенциите към застрахователите на плавателния съд, за да възстанови разходите си.
Срокът за завеждане на иск срещу застрахователите е 3-годишен и той изтича след няколко седмици.
Съгласно чл. 31 от Гражданския процесуален кодекс, процесуалното представителство на държавата се осъществява от министъра на финансите. Поради тази причина, през октомври 2023 г., всички необходими документи, установяващи и доказващи вземанията на Република България срещу застрахователите на моторен кораб VERA SU, са предоставени от Министерството на транспорта и съобщенията към дирекция „Съдебна защита“ на Министерството на финансите. Документите са изпратени с цел предявяване на иск за разходите по провеждане на операцията за изтегляне на плавателния съд срещу застрахователя на кораба.
гласи отговор на Министерството на транспорта и съобщенията на въпрос на Maritime.bg дали вече е предявен иск за платените от данъкоплатците близо 3 милиона лева за сагата с изтеглянето на кораба.
До редакционното приключване на публикацията не постъпиха отговори от пресслужбата на Министерството на финансите.
Според източници на Maritime.bg в МФ, към момента вероятно не е заведен иск срещу застрахователя.
В същото време представители на МФ са поискали “спешна среща” с ИА “Морска администрация” след запитването на Maritime.bg.
В периода от юни 2023-а до април тази година, министър на финансите бе Асен Василев (ПП/ДБ).
След мълчаливия отказ за предоставяне на отговор от МФ дали е заведен иск, Maritime.bg изиска тази информация и по Закона за достъп до обществена информация.
Готова ли е България за пореден инцидент в Черно море?
В историята останаха заявките на отговорните институции за спешна нужда от нови средства за търсене и спасяване. Платени бяха и други над 1 милион лева за различни анализи, които останаха неприложени. България разработваше и проект за придобиване на изцяло нов спасителен кораб.
“В изпълнение на Проект „Изготвяне на документация за избор на изпълнител на обществена поръчка с предмет: „Придобиване на многоцелеви аварийно-спасителeн кораб“ и подпомагане на ИА „Морска администрация“ при възлагане на обществената поръчка“, са направени оценка и анализ на потребностите на ИА “Морска администрация” за придобиването на един такъв кораб. Проектът е финансиран по Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” през изминалия програмен период. Изготвена е техническа спецификация, която в момента се преглежда от ИАМА, с оглед на това, че предложеният кораб е твърде голям и би изисквал доста средства за неговото поддържане и обслужване. В този смисъл те преразглеждат техническата спецификация и търсят други предложения, които да са по-адекватни за техните нужди”, заявиха пред Maritime.bg по-рано през годината от транспортното министерство.
С други думи – получи се нонсенс – държавата плати, за да бъдат изготвени условия за избор на кораб, но после не ги прие, тъй като той не отговаря на нуждите й.
България е единствената страна на Черно море, която не е обновила наличните средства за търсене и спасяване.
Преди дни Турция обяви, че строи още четири влекача за спасителни операции. В края на миналата година на церемония в Ялова бяха приети други два нови спасителни влекача.
С втори нов катер бе осигурена и Морска спасителна служба на Руската федерация за дежурство в Черно море. Плавателният съд вече бе базиран в черноморското пристанище Новоросийск.
Бреговата охрана на Украйна получи няколко нови катера, които също ще бъдат активирани при SAR операции след очаквания край на военните действия. Четирите съда, които бяха доставени през миналата година до Констанца, Румъния, са построени във френската корабостроителница “OCEA”. Става дума за многофункционални патрулни катери тип FPB 98.
Два нови спасителни кораба получи през 2023-а година и северната ни съседка Румъния. Тяхното строителство бе финансирано със средства от Европейския съюз. Проектът, изпълнен от корабостроителница “Дамен” в Галац, възлезе на 44 млн. евро.
Решение за търсенето и спасяването в отговорния район на България в Черно море ще се търси с изготвянето на процедури за действие, които включват всички налични към момента средства на Морска администрация, Военноморските сили и Главна дирекция “Гранична полиция”
обявиха през миналата година от ИАМА.
Окончателен доклад на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт за инцидента с VERA SU бе публикуван през 2022-а година.
Към момента на изготвяне на окончателния доклад от разследване на тежкото морско произшествие, комисията по разследване не получи информация за предприети последващи действия от ИА „Морска администрация“, пише в документа.
Националният борд тогава отправя следната препоръка:
Да се разгледа възможността от предприемане на действия за оптимизация на Схемата за разделно движение в морските пространства на Република България чрез разполагането й (спрямо сегашното разположение) в източно направление. Това ще доведе до оптимално увеличаване на дистанцията между западните граници на крайните коридори и брега.
препоръчва бордът.
Oще в първите дни на инцидента с VERA SU, специалисти от морската индустрия коментираха, че именно разположението на СРД е сред ключовите причини за него.
Нужда от промяна на разположението на зоната стана ясна 4 години преди засядането на VERA SU, но тогава също не бяха предприети мерки за нейното изместване.
Около 22:00 ч. на 28.10.2017 г. ферибот SLAVYANIN (IMO: 8300169), изпълняващ рейс от Пристанище Кавказ, Русия за Пристанище Варна, след траверс на нос Калиакра не променя курса си за включване в Схемата за разделно движение, а продължава с непроменени курс и скорост към брега. Операторът от трафик контрола в продължение на 40 минути се опитва да осъществи връзка с кораба по VHF, но без резултат. Уведомени са Гранична полиция, ВМС, МСКЦ, капитанът на пристанище Варна и агента на кораба. Едва на около 2 морски мили от брега, корабът променя курса си и се връща в сепарацията. Последващата проверка от пристанищните власти установява, че на вахтения офицер – капитанът на кораба, му е прилошало и е припаднал на ходовия мостик, докато рулевият е бил изпратен за извършване на обход на кораба и проверка закрепването на товара.
Три години след инцидента с VERA SU, от “Морска администрация” съобщиха пред Maritime.bg, че “въпросът е разгледан задълбочено”. Агенцията твърди, че е създадена работна група по въпроса, но “съществуват обстоятелства, възпрепятстващи изпълнението на целта й”.
Едно от тях, според ИАМА, е войната в Украйна и “променената геополитическа обстановка в Черноморския регион”.
Съгласно Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, схемите за разделно движение, морски коридори, фарватери, и препоръчителни пътища се установяват с Решение на Министерския съвет и се отразяват в Морския пространствен план на Република България.
По време на изработване на действащия в момента Морски пространствен план на Република България 2021 – 2035 г., въпросът относно промяната на схемите за движение на корабите, в това число и изместването в източна посока на сепарационната зона пред пристанище Варна, е обсъждан изключително задълбочено.
След инцидента с моторен кораб „Вера СУ“ е сформирана експертна работна група, чиято задача е да предложи оптимален вариант за промяна на схемите за движение на корабите в българските морски пространства. Работата на групата все още продължава, тъй като съществуват обстоятелства, възпрепятстващи изпълнението на целта й:
1. Предстои обявяването на нови защитени зони от Натура 2000 в морските пространства на Република България;
3. Променената геополитическа обстановка в Черноморския регион.
Тези въпроси са от съществено значение, с оглед правилното и екологосъобразно съвместяване на различните форми на ползване на морските пространства и осигуряване на сигурността и безопасността на търговското корабоплаване.
През настоящата година започна работа по задание за актуализиране на Морския пространствен план на Република България 2021 – 2035 г. Изработването и одобряването на този проект е моментът, в който въпросът относно промяната на системите за движение на корабите може да бъде разрешен законосъобразно.
твърди агенцията.
Отговорът на въпроса за готовността на България за реакция при тежки аварии на море остава отворен.
Господ все още пази България от голям инцидент в отговорния ни район в Черно море.
думи на покойния к.д.п. Никифор Герчев, дългогодишен председател на доброволческата “БУЛСАР”, по време на протест срещу нарязването на скрап на последния български спасителен кораб ПЕРУН.