Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” има действащо споразумение със “Солвей Соди” за поддържане утаителя на р. Провадийска край подхода към Пристанищен терминал Варна – Запад. Това стана ясно от отговори на ДППИ по поставени от Maritime.bg въпроси. От разясненията обаче не се разбира какво е основанието за подписване на документа. Вероятно двете институции продължават да се позовават на заповед от времето на Народна република България.
Maritime.bg изиска въпросното споразумение по Закона за достъп до обществена информация, както и тълкуване дали не става дума за скрита държавна помощ за търговско дружество. “Ситуацията създава обосновани съмнения, че на изсипващите утайки предприятия са спестени средства, вероятно милиони, за поддържане на утаителя, тъй като паралалено с изпускането им в канала бе провеждано удълбочаването в района”, коментираха в началото на седмицата от Синдиката на пристанищните работници – КНСБ при Пристанищен терминал Варна – Запад. Подобно мнение изрази и инж. Ангел Забуртов, генерален директор на ДППИ в периода от 2014-а до 2021 година. “Липсата на удълбочаване на съоръжението съкращава разходите за частни заводи за тази дейност, тъй като с преливането им в акваторията на каналите тяхното неутрализиране става задължение на държавата”, коментира той.
Видео:
“Последно почистване на утаителя на Белославско езеро от ДППИ е извършено през 2017 г., като тогава са драгирани около 200 000 м3 утайки. Същите са депонирани на депо 4В, което е частна собственост за инертни отпадъци. Същото към настоящия момент е с изчерпан капацитет. Откритата процедура за драгиране на утаителя на река Провадийска, обявена през 2021 г., е прекратена поради липса на депо. И до днес всички заинтересовани страни търсят решение на казуса за депониране на утайките от утаителя на река Провадийска. Депонирането на земни маси и дънни утайки, получени от драгирането на утаителя на река Провадийска, е възможно единствено в регламентираните за това депа, притежаващи разрешение за извършване на дейности по третиране на съответните отпадъци”, казват сега от ДП “Пристанищна инфраструктура”.
От отговорите на предприятието става ясно, че работният обем на изградения утаител възлиза на около 470 000 м3 и към момента ДППИ няма данни за количеството натрупани утайки в него.
С оглед утвърдената технология за почистване на утаителя, транспорт и място за депониране на утайките, не се е налагало извършване на анализи за химическото им съдържание.
казват още в отговорите си от предприятието на Министерството на транспорта.
Отговор за наличие на химически анализ не дадоха и в становище от содовия завод “Солвей Соди”, разпространено в понеделник. Към момента такъв няма и от Министерството на околната среда и водите.
В програма за опазване на околната среда на Община Белослав четем, че през утаителя се “заустват в р. Провадийска механично пречистени, но обикновено силно алкализирани води, с високи концентрации на хлориди”. “Предназначението на шламоотвал Падина е само за механично пречистване. Макар и избистрени, те са силно химически натоварени и оказват негативно влияние на езерото”, пише още в програмата.
Към настоящия момент основен проблем е липсата на терен за рекултивация/депониране на драгираните утайки. Въпреки това ДППИ и „Солвей Соди“ АД търсят алтернативи за почистване на съоръжението с цел недопускане блокирането на достъпа до пристанищен терминал Варна – запад
казват от Пристанищна инфраструктура след 7 години, през които ДППИ не е участвало в поддържането на съоръжението.
Според ДППИ, за да не бъде блокиран подхода към най-големия пристанищен терминал във Варненска област се разглежда използването на изсушени утайки за техническа рекултивация на нарушени терени в близост до съоръжението, като “по този начин се осигурява полезен обем за депониране на нови количества утайки от почистването на утаителя”. Не се изключва и почистване на участъка на река Провадийска от точката на включване на отпадъчните води от утаителен басейн „Падина“ до входа на утаителя на Белославско езеро.
„Солвей соди“ АД организира в този участък от свое име и за своя сметка драгажна работа към утаителя и подходите към него, като същите нямат задължение да дават информация на ДППИ за драгираните количества.
коментира още от ДППИ.
Maritime.bg припомня, че междувременно стана ясно, че дълбочината във фарватера в непосредствена близост до утаителя вероятно е намаляла, след края на проекта за над 400 милиона лева за удълбочаване каналите на Пристанищен комплекс Варна.
Очаквайте подробности…
Видео: