До над 30 милиона ще набъбне сметката за българските данъкоплатци за тръбопровода във Варненското езеро. Припомняме, че Maritime.bg разкри преди 4 години, че тръбата е аварирала и излива хиляди литри отпадни води от кварталите Аспарухово, Галата и Боровец във Варненското езеро. Преди близо десетилетие стана ясно, че тръбата не е вкопана, както е било заложено по проект – под дъното на водния басейн, след като плаващият под флага на Антигуа и Барбуда кораб MAXAL RAISE отдаде аварийно котви върху съоръжението.
Тръбопроводът бе изграден по проект на обща стойност 5 млн. евро, 75% от които са безвъзмездно осигурени по програма ИСПА. Процедурата по възлагане и изпълнение на обществената поръчка за строителството започва в периода 2005 – 2009 г., когато министър на околната среда и водите е Джевдет Чакъров. Строителните работи са извършени от гръцката компания SFELINOS S.A. На 29 септември 2011 г. съоръжението е открито от премиера Бойко Борисов, след като е прието от Държавна приемателна комисия, която включва представители на РДНСК – Варна, общинската администрация, Министерството на околната среда и водите, Изпълнителна агенция “Морска администрация” и др.
Днес кметът на Варна Благомир Коцев извърши инспекция на строителната площадка за предстоящото вкопаване на 800 метра от тръбата. Тя ще лежи на четири метра под дъното, според изпълнителя “Хидроремонт ИГ”. Това ще осигури безопасността от гледна точка на корабоплаването.
В същото време новите над 20 милиона лева, които сега ще бъдат дадени за вкопаване, се прибавят към сметката от няколко милиона за аварийни ремонти и милионите за самото строителство. Така общите щети за данъкоплатците и Варна възлизат на над 30 милиона лева.
Благомир Коцев заяви, че се водят дела срещу изпълнителите на проекта.
В предизборната си кампания той казваше, че е нужно генерално решение на проблема – с изграждане на нова пречиствателна станция в кв. Аспарухово. Строителство на нова пречиствателна станция би възлязло на 100 милиона лева, според днешното изказване на кмета, затова до осигуряването им – тръбопроводът ще лежи под дъното. Той не е защитен от аварии от различни от свързаните с корабоплаването инциденти.
До 1 година трябва да приключи вкопаването на тръбопровода. Това означава, че ще е налице допълнително забавяне за реализацията на проекта за удълбочаване каналите на Пристанищен комплекс Варна, за които държавата осигури други над 400 милиона лева. Наскоро пък стана ясно, че дълбочините в района на подхода към най-големия пристанищен терминал “Варна – Запад” вече намаляват.
Кметът Благомир Коцев коментира, че с реализацията на проекта за тръбопровода се гарантира екологията на езерото. В отговор на въпрос на Maritime.bg за стотиците незаконни зауствания по бреговете му, Коцев заяви, че се “правят постоянни проверки и се вземат мерки”.
Припомняме, че като обвиняем по дело за замърсяването от тръбопровода бе привлечен бившият кмет на Варна Иван Портних. Повдигнато му е обвинение, че като длъжностно лице, не изпълнил законовите си задължения и не положил достатъчно грижи за ръководенето, управлението, стопанисването и запазването на повереното му имущество – обект „Трансформация на пречиствателна станция за отпадни води Аспарухово в помпена станция с механично пречистване и транспортиращ тръбопровод под дъното на Варненското езеро“.
В резултат на деянието са последвали значителни щети за Община Варна, в размер на общо 7 520 143,76 лева. Според обвинението, Иван Портних не осъществил с грижата на добър стопанин оперативното управление, свързано с функционирането на съоръжението и не предприел в рамките на 10-годишния гаранционен срок предявяването на иск срещу изпълнителя за нарушение на изискването по проекта – тръбата на напорния тръбопровод да бъде положена на дълбочина от три метра под дъното на Варненското езеро, които обстоятелства са му станали известни с писмо на директора на ИА „Морска администрация“. Деянието представлява особено тежък случай, поради настъпилото органично замърсяване на вътрешните морски води на България в акваторията на Варненското езеро. С това той ги направил опасни за хора, животни и растения, и негодни за използването им за културно-битови, здравни и стопански цели, пише в обвинителния акт. С деянието прокуратурата сочи, че са причинени немаловажни вреди на околната среда – настъпване на значителни промени в качеството на водите в резултат на органичното замърсяване, довело до нарушаване на екологичния баланс в екосистемата, възникване на реален риск от загуба на местообитания на биологични видове, обща и цялостна екологична промяна на водния басейн за повече от една година. Наказанието за това престъпление е от 3 до 10 години затвор.
Бившият кмет е обвинен и за това, че в периода 20.08.2019 г. до 18.09.2019 г. не е информирал населението за състоянието на околната среда, съгласно изискванията на закона и е допуснал по непредпазливост органично замърсяване на Варненското езеро. За това престъпление наказанието, предвидено в НК, е лишаване от свобода от 1 до 6 години и глоба от десет хиляди до петдесет хиляди лева.
Внесените в съда материали от разследването са 55 тома.
Първоначално за инцидента бяха обвинени също Ботьо. Т. управител на компанията “БТ-Инженеринг” ЕООД, която е специализирана в консултантски, проектантски и инженерни услуги в сферата на околната среда и управлението на отпадъците. Обвинение бе повдигнато и на Цв. Б. от същото дружество, която е била един от членовете на Държавната приемателна комисия, установила годността за ползване на проекта “Трансформация на пречиствателна станция за отпадни води във варненския район “Аспарухово” в помпена станция и транспортиращ тръбопровод”. С постановление от март тази година прокуратурата е разделила материалите от досъдебното производство спрямо Б.Т. и Цв. Б и ги е изпратила по компетентност на Администрацията на европейските делегирани прокурори на Република България.
Вижте още във видеото.
Цялата сага с аварията във Варненското езеро, четете в архива на Maritime.bg