Продължават строително-монтажните работи за завършване на естакадата при н. Шабла, предаде репортер на Maritime.bg. Ремонтът на естакадата започна преди близо десетилетие – през 2015 г. и трябваше да бъде завършен за 10 месеца. Това не се случи, а дейностите бяха спирани многократно поради различни причини, включително неблагоприятни хидрометеорологични условия, заявяваха през годините от Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура”.
За завършването на обекта сега бяха отпуснати още над 3,7 млн. лева, като новият договор предвижда естакадата да бъде като нова до 240 календарни дни.
Неизпълненото с години възстановяване на съоръжението стана причина за проверка на Софийска градска прокуратура. Междувременно в доклад на Агенция за държавна финансова инспекция за обществената поръчка на ДП “Пристанищна инфраструктура”, с която е възложено строителството, бяха констатирани данни за “вероятна измама”, каза преди няколко години тогавашният транспортен министър Георги Тодоров.
Тогава той отказа да назове пред Maritime.bg какви факти и обстоятелства от проверката дават основания да се твърди, че е налице измама, но коментира, че има констатации за “преднамерено, невярно и неточно предоставяне на данни за изпълнението на договора”. Именно строежът на естакадата става причина за влизането на ДП “Пристанищна инфраструктура” в спирала от рокади в ръководството, която не е спирала и до момента. Няма никаква публична информация какво са установили всички проверки и защо близо 10 години държавата не може да построи 414-метрово хидротехническо съоръжение.
Maritime.bg припомня, че към март 2020 г. оставаха 36 метра до завършване на естакадата при нос Шабла. По време на цялото строителство, основен изтъкван проблем за забавения градеж бе “лошото време” в района.
Така се стигна до прибавяне на още няколко милиона лева към проекта.
Естакадата при нос Шабла навлиза до 414 м в Черно море, широка е 6 м и има островна площадка, издигната на 8,5 метра над морското равнище. Тя следва да замени старата естакада, строена през 60-те години на миналия век за нуждите на нефтодобива, завършена през 1969 година. По-късно тази й дейност е преустановена, известно време съоръжението става база на специализирани институти за проучване на морето. С решение на Министерски съвет от 2003 година, естакадата бе включена в дълготрайните материални активи, които се предоставят на „Проучване и добив на нефт и газ“ АД, със задължение за експлоатация и поддръжка. Няма информация компанията да е вложила средства за изпълнение на ремонтни работи, независимо, че съоръжението е със значително нарушена конструкция и е опасно за експлоатация. В края на 2012г. бе възложено изготвянето на прединвестиционно проучване за основен ремонт и реконструкция на съоръжението. На основание получените резултати беше определена необходимостта от спешни ремонтни работи, както и предварителната стойност на проекта. Възложител на „Инженеринг за възстановяването на пристанищно съоръжение при нос Шабла – Морска естакада с островна площадка” бе Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, а като изпълнител се провали Консорциум „Морска Естакада Шабла”. Сключеният тогава договор включваше проектиране, строителство и строителен надзор и бе на обща стойност 6 186 353 лв. без ДДС.