Все още не е започнало почистването на утаителя на р. Провадийска, от който изтичат утайки в токущо удълбочения канал към Пристанищен терминал Варна – Запад, предаде репортер на Maritime.bg. Проектът за удълбочаване каналите на Пристанищен комплекс Варна възлезе на повече от 400 милиона лева, платени през Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура”.
Преди седмица дружество ангажирано от генериращия утайките содов завод “Солвей Соди” представи проект за изземване на ограничените 100 хил. куб. метра от тях. По този начин ще се увеличи проводимостта през него, но по никакъв начин няма да се облекчи навлизането на утайки в плавателния канал. Месечно, според информация на ДППИ, във водите на Белославското езеро попадат най-малко 15 хил. куб. метра от тези маси. Независими промери на Maritime.bg установиха, че вече го няма близо метър от дълбочината във фарватера пред утаителя. В съоръжението има над 600 хил. куб. метра натрупани маси.
Междувременно в понеделник екипажи на съдове от спомагателния флот изпратиха до редакцията на Maritime.bg кадри, които показват умиращи пасажи попчета именно в района на Варна – Запад близо до утаителя. Учени от Института по океанология коментираха, че вероятно става дума за хипоксия, липса на достатъчно кислород във водите. Към момента не е ясно дали изливалите се утайки от оставения 7 години без поддръжка утаител са причина за сегашната ситуация с видовете във водите на Белославското езеро.
В програма за опазване на околната среда на Община Белослав четем, че през утаителя се “заустват в р. Провадийска механично пречистени, но обикновено силно алкализирани води, с високи концентрации на хлориди”.
Процесите по окисление допълнително изчерпват кислорода във водите, коментираха сега учени от ИО-БАН.
Към момента нито “Солвей соди”, нито Министерството на околната среда и водите са предоставили анализи за химическия състав на изпусканите през утаителя води.
Очаквайте подробности….