Налице ли е предоставяне на скрита държавна помощ на търговско дружество при поддръжката на утаителя на р. Провадийска? Този въпрос задава народният представител от Варна Стела Николова (ПП-ДБ) до служебния министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, видя Maritime.bg.
Припомняме, че Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” е сключило споразумение със содовия завод “Солвей Соди”, с което приема да поема 40% от разходите за поддръжка на съоръжението. Утаителят се използва именно от девненския завод и в него се изливат води от сгурошламоотвала в с. Падина. През последните седмици стана ясно, че съоръжението не е поддържано от 7 години, синдикална организация обяви, че ще сигнализира прокуратурата за възможността от блокиране подхода до най-големия пристанищен терминал, а от генериралия утайките завод не отговориха директно какво всъщност е химическото съдържание на изтичащите води.
Народният представител Стела Николова иска информация от бившия си съпартиец Гвоздейков и за дълбочините в района на фарватера към месец август. Припомняме, че последните промери на ДППИ са показали над 15 метра “чисти води” за корабите, но независима проверка на Maritime.bg показа, че дълбочината е намаляла. Месечно от утаителя, според ДППИ, във водите на Белославското езеро попадат поне 15 хил. куб. метра утайки в токущо удълбочения плавателен канал.
Стела Николова посочва пред Гвоздейков, че темата с утаителя е от изключително важен обществен интерес. Тя пита и на какво основание ДППИ е сключило споразумение с частния завод.
От отговорите на транспортния министър трябва да стане ясно и колко пари от бюджета на държавното предприятие са отишли за съоръжението.
Утаителят е бил поддържан на база на заповед от времето на Народна Република България, с която разходите са разпределяни между две министерства – на транспорта и на вече несъществуващото министерство на химическата промишленост. След промените в България и приватизацията на заводите, по напълно необясними причини изпълнението на заповедта е продължавало, като 40% от разходите за удълбочаване на утаителя са поемани към бюджета на Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура”.
В края на миналата година министърът на транспорта Георги Гвоздейков не отговори на въпрос на Maritime.bg дали държавата ще продължи да плаща или ще бъде взето решение за поддържането на утаителя средства да осигуряват единствено девненските заводи. Европейската практика е подобен тип отпадъчни материали от производствена дейност да се третират единствено и само за сметка на техния източник.
“Ситуацията създава обосновани съмнения, че на изсипващите утайки предприятия са спестени средства, вероятно милиони, за поддържане на утаителя, тъй като паралалено с изпускането им в канала бе провеждано удълбочаването в района”, казаха от Синдиката на пристанищните работници – КНСБ при Пристанищен терминал Варна – Запад.
В понеделник все още не бе започнало почистването на утаителя. Преди седмица дружество, ангажирано от генериращия утайките содов завод “Солвей Соди”, представи проект за изземване на ограничените 100 хил. куб. метра от тях. По този начин ще се увеличи проводимостта през него, но по никакъв начин няма да се облекчи навлизането на утайки в плавателния канал. През миналата седмица директорът на РИОСВ – Варна Ерджан Себайтин стана първи държавен служител, изразил публично личното си мнение, че именно “Солвей Соди” трябва да поеме изцяло за собствена сметка поддръжката на утаителя. Той коментира, че е възможно налагане на санкция на завода, тъй като екоинспекцията е предписала още през 2023-а година да започне почистването на съоръжението. Няколко години по-рано содовият завод е плащал месечна глоба в размер на близо 30 хиляди лева за неспазване ограниченията за неразтворени вещества.
След избухването на скандала #УтаителГейт през тази година, нито една институция не е предоставила на медиите анализ за химическия състав на водите, които се изпускат и попадат във Варненско-Белославското езеро. В програма за опазване на околната среда на Община Белослав четем, че през утаителя се “заустват в р. Провадийска механично пречистени, но обикновено силно алкализирани води, с високи концентрации на хлориди”.
Екипажи на съдове от спомагателния флот изпратиха до редакцията на Maritime.bg кадри, които показват умиращи пасажи попчета именно в района на Варна – Запад близо до утаителя. Учени от Института по океанология коментираха, че вероятно става дума за хипоксия, липса на достатъчно кислород във водите. Към момента не е ясно дали изливалите се утайки от оставения 7 години без поддръжка утаител са причина за сегашната ситуация с видовете във водите в района.
Процесите по окисление допълнително изчерпват кислорода във водите, коментираха учени от ИО-БАН.