Федералният канцлер на Германия Олаф Шолц и министър-председателят на Долна Саксония Щефан Вайл обещаха да помогнат за спасяването на закъсалата корабостроителница Meyer Werft в Папенбург. „Ако всички се обединят – и аз не се съмнявам в това – тогава федералното правителство ще допринесе със своята част за решението“, каза Шолц по време на среща с работещи в завода. Подробностите все още трябва да бъдат изяснени, тъй като към момента липсва одобрението на Бундестага и Европейската комисия. „Но федералното правителство ще допринасе за част от решението“, увери канцлерът.
Федералното правителство в провинция Долна Саксония и собствениците са преговаряли с банкови институции през последните седмици, каза канцлерът. „Няма да оставим Meyer Werft сама. Корабостроителницата не е коя да е компания, а „индустриална перла в короната“, чийто проблем не е в качеството на производството. Шолц също така определи корабостроителницата като системно важна за морската икономика в Германия.
Това е предпоставка Европейската комисия да одобри държавната помощ. „Сигурен съм, че Meyer Werft тук в Папенбург ще продължи да работи. Имате моята подкрепа“, подчерта канцлерът. Министърът на икономиката Робърт Хабек (Зелените) преди това изрази оптимизъм, че корабостроителницата може да бъде спасена.
Meyer Werft е в най-тежката криза в своята над 200-годишна история и трябва да събере повече от 2,7 милиарда евро за финансиране на строителството на нови кораби до края на 2027 г. Някои от договорите за круизните кораби са сключени преди COVID-19 пандемията и не са предвиждали никаква корекция за драстичното покачване на цените на енергията и суровините оттогава. Корабостроителницата ще получи само около 80 процента цената при доставката, така че трябва да финансира строителството със заеми.
Според премиера на федералното правителство е възможна помощ с ценни книжа и капитал. „Топката все още не е във вратата“, каза политикът. Но се работи усилено по крайното решение. „Планираме огромен ангажимент“, каза той, имайки предвид Долна Саксония, но не даде никакви цифри. Това е най-големият ангажимент, който държавата е поемала за спасяване на компания. „Заставаме зад Meyer Werft“, подчерта министър-председателят.
Корабостроителницата има „много силно бъдеще“, допълни той, посочвайки запълнения капацитет на завода с поръчки за строителство на нови кораби на обща стойност единадесет милиарда евро.
В началото на юли ръководството на корабостроителницата договори план за преструктуриране с работническия съвет и IG Metall. 340 от над 3000 работни места трябва да бъдат съкратени. Освен това трябва да бъдат създадени надзорен съвет и работнически съвет на групата, а седалището на компанията трябва да бъде преместено обратно от Люксембург в Германия.