Федералното правителство на Германия и местната власт в провинция Долна Саксония искат да придобият около 80 процента от акциите на финансово затруднената корабостроителница “Meyer Werft” за 400 милиона евро, обяви икономическият министър Олаф Лиес по време на правителствено изявление в сряда. Освен това държавата и федералното правителство искат да осигурят гаранции от два милиарда евро, за да не бъде заводът обявен в несъстоятелност заводът край Папенбург. „От решаващо икономическо значение е да защитим и популяризираме нашите основни индустриални единици“, каза министър Лиес.
“Meyer Werft” има голям принос за създаването на икономическа стойност както в провинцията, така и в цяла Германия. „Работните места, които са осигурени тук, имат мултиплициращ ефект, който се простира далеч в други сектори“, каза политикът от Германска социалдемократическа партия (SPD).
Кризата, в която изпадна корабостроителната група, пряко и косвено заплашва повече от 20 000 работни места в Германия, около половината от които в Долна Саксония. “Държавата не може да бъде зрител”, каза икономическият министър.
Лиес подчерта, че Германия няма за цел да остане мажоритарен акционер в корабостроителницата в дългосрочен план. „Можем много добре да си представим успешно бъдеще за корабостроителницата в частни ръце“, каза той. Това включва и опция за обратно изкупуване за семейство Майер. Миналата седмица канцлерът Олаф Шолц и министър-председателят на Долна Саксония Стефан Вайл (и двамата от SPD) обявиха, че трябва държавата временно да вземе участие в корабостроителницата.
Все още обаче спасителният план не е окончателно изработен.
Християндемократически съюз (ХДС) обяви подкрепа за плановете на червено-зеленото държавно правителство и федералното правителство за спасяването на “Meyer Werft”. Лидерът на парламентарната група на ХДС Себастиан Лехнер подчерта обаче, че това не може да бъде постоянно състояние. „Трябва да е ясно, че корабостроителницата не трябва да става държавна, защото държавата не знае по-добре как да строи кораби”, заяви той. Алтернатива за Германия също обяви, че е правилно да се спаси “Meyer Werft”. Корабостроителницата обаче изпадна в криза само заради федералната и местните енергийни политики и произтичащите от това увеличени разходи, каза лидерът на парламентарната група Клаус Вихман.
За икономическия експерт Марсел Фрацшер планираното държавно спасяване на “Meyer Werft” е трудно за разбиране. Според него компанията не е съществена за Германия. Държавата не може да започне да спасява всички компании, изпаднали в криза, заяви той пред NDR. Икономистът също изрази съмнения относно конкурентоспособността на завода. „Това, което наистина е притеснително, е, че една фирма е закъсала, но нито един частен инвеститор не иска да се намеси, въпреки тези щедри държавни гаранции“, каза той. „Това всъщност трябва да е тревожен сигнал за всички, че тази компания всъщност не е устойчиво позиционирана“, подчерта още експертът.